Schriftelijkheidsvereiste en terugdraaien verkoop huis

500o
Topic Starter

Schriftelijkheidsvereiste en terugdraaien verkoop huis

#1 , 03 jun 2015 00:40

Beste allen,

Ik heb mij onlangs met veel belangstelling aangemeld.

Nu heb ik de volgende vraag, sinds een tijdje heb ik met een potentiële koper over-en weer gemail over de verkoop van mijn huis in Amsterdam. Daarbij zijn we de prijs en overdrachtsdatum per email overeen gekomen. De overdracht staat 31 juli gepland, maar ik heb mij nu plots gerealiseerd dat ik mijn huis voor te weinig verkoop. De prijs per m2 ligt beduidend hoger en de markt is afgelopen jaar in rap tempo hersteld. Zelf woon ik in het buitenland en wil daar voorlopig ook blijven, maar bij een eventuele verkoop zou ik het geld graag opnieuw investeren, echter is er op dit moment weinig kwaliteit te koop.

Ik heb de koper gemaild en aangegeven dat ik mij terugtrek omdat de prijzen voor vergelijkbare huizen dusdanig hoger ligt. De koper claimt nu dat er reeds over-en weer gemaild is en dat hij te goeder trouw gehandeld heeft, er is sprake van een overeenkomst waar ik niet meer onderuit kan volgens hem. Nu ligt dit in mijn optiek iets anders, ik ben particulier, onervaren en heb geen verkoopmakelaar in handen genomen. Daarnaast heb ik de krabbel nog niet gezet, dit staat pas over 2mnd gepland.

Hoe sterk sta ik? De koper, welke overigens beedigd makelaar en taxateur is, dreight met een rechtzaak, maar naar mijn idee is de wet juist bedoeld om consumenten te beschermen en een briefwisseling is niet vergelijkbaar met een krabbel. Zeker niet als het gaat om de aankoop/verkoop van een huis, dat is toch iets dat men als particulier niet dagelijks doet.

Heeft iemand hier een opinie over?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 jun 2015 00:43

Ik denk dat je daarvoor best http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; raadpleegt. De Nederlandse wetgeving verschilt op sommige punten fundamenteel van de Belgische.

500o
Topic Starter

#3 , 04 jun 2015 11:58

Dank voor de reactie, echter is dat forum alleen bedoeld voor rechtenstudenten als ik het goed begrepen heb. Is er iemand met kennis van het NL recht die hier wat over durft te zeggen?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2015 12:35

Iedereen kan daarop, je moet je enkel registreren
http://rechtenforum.nl/forum/profile.ph ... greed=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Kopen”