Ik en mijn vriendin staan op het punt een huis te kopen.
In de aankoop-verkoop-belofte die de notaris heeft opgesteld, staat er echter:
CONTROLE ELECTRISCHE INSTALLATIES.
De kandidaat-verkoper verklaart dat het onroerend goed geen wooneenheid is in de zin van artikel 276 bis van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties van 10 maart 1981, aangezien het goed een elektrische installatie heeft die:
- het voorwerp heeft uitgemaakt van een volledig controleonderzoek in de zin van het reglement, voor de ingebruikname van de installatie;
- niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een volledig controleonderzoek voor de ingebruikname maar een wijziging of een belangrijke uitbreiding heeft ondergaan sinds 1 oktober 1981 en waarvan het deel daterend van voor 1 oktober 1981 voorwerp heeft uitgemaakt van een controleonderzoek;
Bij proces-verbaal van 24 maart 2015, heeft de vzw Electrotest vastgesteld dat de elektrische installatie niet beantwoordt aan de voorschriften van het reglement.
De kandidaat-koper erkent in bezit te zijn van een kopie van het betreffende proces-verbaal.
Het feit dat de installatie is afgekeurd is zo erg niet, dat was gewoon omdat dat schema niet aanwezig was en omdat een bepaalde differentieelschakelaar ontbreekt. Wat mij vooral raar doet opkijken is de zin: "... dat het onroerend goed geen wooneenheid is ...".
Het genoemde artikel bevat een duidelijk definitie van een wooneenheid: "een huis, een appartement, een lokaal of een geheel van lokalen dat als woning dient voor een of meerdere personen die in familieverband of als gemeenschap leven."
Aangezien het gaat om een (vrij recent, zo'n 9 jaar geleden gebouwd) huis, waarin wij willen gaan wonen, met keuken, badkamer, etc. vind ik dit vreemd.
De notaris kon mij niet veel vertellen waarom dit in de aankoop-verkoop-belofte staat.
Hoeft dit zinnetje ons tegen te houden om dit te tekenen?
Alle informatie is meer dan welkom, ik heb zowat alle kanalen al aangesproken maar ik kom maar niet aan duidelijke informatie.
Bedankt!