Huis is geen wooneenheid?

binoculars88
Topic Starter

Huis is geen wooneenheid?

#1 , 04 jun 2015 23:28

Dag allemaal!

Ik en mijn vriendin staan op het punt een huis te kopen.
In de aankoop-verkoop-belofte die de notaris heeft opgesteld, staat er echter:
CONTROLE ELECTRISCHE INSTALLATIES.
De kandidaat-verkoper verklaart dat het onroerend goed geen wooneenheid is in de zin van artikel 276 bis van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties van 10 maart 1981, aangezien het goed een elektrische installatie heeft die:
- het voorwerp heeft uitgemaakt van een volledig controleonderzoek in de zin van het reglement, voor de ingebruikname van de installatie;
- niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een volledig controleonderzoek voor de ingebruikname maar een wijziging of een belangrijke uitbreiding heeft ondergaan sinds 1 oktober 1981 en waarvan het deel daterend van voor 1 oktober 1981 voorwerp heeft uitgemaakt van een controleonderzoek;
Bij proces-verbaal van 24 maart 2015, heeft de vzw Electrotest vastgesteld dat de elektrische installatie niet beantwoordt aan de voorschriften van het reglement.
De kandidaat-koper erkent in bezit te zijn van een kopie van het betreffende proces-verbaal.

Het feit dat de installatie is afgekeurd is zo erg niet, dat was gewoon omdat dat schema niet aanwezig was en omdat een bepaalde differentieelschakelaar ontbreekt. Wat mij vooral raar doet opkijken is de zin: "... dat het onroerend goed geen wooneenheid is ...".

Het genoemde artikel bevat een duidelijk definitie van een wooneenheid: "een huis, een appartement, een lokaal of een geheel van lokalen dat als woning dient voor een of meerdere personen die in familieverband of als gemeenschap leven."

Aangezien het gaat om een (vrij recent, zo'n 9 jaar geleden gebouwd) huis, waarin wij willen gaan wonen, met keuken, badkamer, etc. vind ik dit vreemd.

De notaris kon mij niet veel vertellen waarom dit in de aankoop-verkoop-belofte staat.

Hoeft dit zinnetje ons tegen te houden om dit te tekenen?

Alle informatie is meer dan welkom, ik heb zowat alle kanalen al aangesproken maar ik kom maar niet aan duidelijke informatie.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2015 23:38

Zou toch eens gaan horen bij de gemeente hoe het pand omschreven staat.

binoculars88
Topic Starter

#3 , 04 jun 2015 23:42

Bedankt voor de reactie.
Ik heb een uittreksel van stedenbouw ivm de vergunning. Daarin staat dat hiervoor een vergunning werd gegeven:
"Onderwerp: bouwen van woning na slopen bestaande woning + bijgebouwen
Aard: Nieuwbouw eengezinswoning"

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 jun 2015 05:49

http://www.2747.com/2747/law/realestate ... 76bis.html" onclick="window.open(this.href);return false;

binoculars88
Topic Starter

#5 , 05 jun 2015 10:50

Bedankt voor de link naar het artikel. Kan je misschien een beetje meer informatie geven waarom wat in de aankoop-verkoop-belofte staat dan toch correct is? Want ik zie het zelf niet...

Vooral omdat het om een huis gaat dat gebouwd werd in 2005, en het dus geen oude elektrische installatie kan zijn...

k.b.

#6 , 05 jun 2015 11:24

Volgens mij wil de verkoper door vermelding te maken van het feit dat hij "geen wooneenheid" verkoopt ontsnappen aan de verplichting om de elektrsche installatie te laten keuren bij deze verkoop ...

Verder deel ik uw mening niet dat het niet aanwezig zijn van een "ééndraadschema" de reden zou zijn dat deze installatie is afgekeurd ...
Om deze reden te kennen moet je het keuringsverslag bekijken ... en bij het ontbreken van een elektrisch schema kan je dus nooit weten wat men ter keuring heeft aangeboden ...
mogelijks was dit een zeer kleine installatie die men installeerde om deze woning te bouwen ...

U zou dus best als kandidaat koper ...
- U op de gemeente vergewissen van het feit dat u in dit pand kan en mag wonen en dat u er een "domicilie" kan vestigen .
- De elektrische installatie laten bekijken door een elektricien met het oog op het verkrijgen van een beeld aangaande de uitvoering van deze installatie ... kan best zijn dat alles OK is , maar kan ook het grootste foefelwerk zijn ...

succes ,

k.b.

KimSe

#7 , 05 jun 2015 11:36

Het is geen woongelegenheid in de zin van artikel...

Daarmee wil men dus zeggen dat de woning geen oude installatie heeft die, noch een elektrische installatie van voor 1981 heeft, noch een elektrische installatie heeft van voor 1981 die reeds een controleonderzoek heeft gehad...

Heeft niets te maken met de definitie van woongelegenheid maar duidt enkel op welke regelgeving mbt AREI van toepassing is...

Aangezien de installatie van 2005 is, perfect normaal dus

binoculars88
Topic Starter

#8 , 05 jun 2015 12:00

Bedankt allemaal van de reacties.

Als ik het goed begrijp moeten wij ons hier dus geen zorgen om maken, correct?
Daarmee wil men dus zeggen dat de woning geen oude installatie heeft die, noch een elektrische installatie van voor 1981 heeft, noch een elektrische installatie heeft van voor 1981 die reeds een controleonderzoek heeft gehad...
Ik ben niet juridisch geschoold, dus ik kan het zeker fout interpreteren, maar staat er niet: dat het goed een elektrische installatie heeft dat NIET het voorwerp heeft uitgemaakt van een volledig controleonderzoek voor de ingebruikname maar (WEL) een wijziging of een belangrijke uitbreiding heeft ondergaan sinds 1 oktober 1981 en waarvan het deel daterend van voor 1 oktober 1981 voorwerp heeft uitgemaakt van een controleonderzoek.

Dus dan zou er wél een oude installatie zijn, maar dan eentje die een wijziging of uitbreiding heeft ondergaan?
Hoe kan er in een woning van 2005 nu een deel van voor 1 oktober 1981 gebruikt zijn :? ...?

I.v.m. elektriciteit heb ik mij misschien niet duidelijk uitgedrukt. Wij hebben immers een kopie van de keuring.
Daarop staat overal "OK", behalve bij "Indirect contact". Als inbreuken staat er dat een berging waar een douche staat op differentieel 30mA geplaatst moet worden, en dat het ééndraadschema en situatieschets niet aanwezig zijn. Ik heb al even met een elektricien overlegd en die beweert dat dit geen grote problemen zijn om op te lossen.

Geen idee of het ter zake doet, maar op datzelfde keuringsverslag staat AREI 271bis aangeduid. Ik vermeld het maar omdat KimSe ook iets over AREI zei...

Milo72

#9 , 05 jun 2015 15:27

Uit het AREI:
Art. 276bis Controleonderzoek van laagspanningsinstallaties bij de verkoop van een wooneenheid

01 Toepassingsgebied

Dit artikel is van toepassing op de verkoop van een wooneenheid:
– met een oude elektrische installatie waaraan sedert 1 oktober 1981 geen belangrijke wijzigingen of aanzienlijke uitbreidingen zijn aangebracht;
– met een oude elektrische installatie waaraan sedert 1 oktober 1981 belangrijke wijzigingen of aanzienlijke uitbreidingen zijn aangebracht maar waarvan het gedeelte dat dateert van vóór 1 oktober 1981 nog niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een controleonderzoek.
Het is dan ook heel duidelijk dat het huis dat jullie kopen NIET voldoet aan het toepassingsgebied van Art 276bis, en dus eigenlijk is vrijgesteld van de verplichte keuring voor verkoop.
Daar staat wel tegenover dat vanaf 1 oktober elke nieuwe installatie (of significante wijziging) gekeurd diende te worden, en die keuring is 25 jaar geldig, dus ...
Er dient dus wel steeds een geldig keuringsattest aanwezig te zijn.

Meer info hier: http://www.2747.com/2747/law/realestate ... 76bis.html en hier http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... e-woningen

En je electricien heeft gelijk, dit hoeft geen groot probleem te zijn.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”