tweede woonst als eigen woning: fiscaal ongustig?

Lupo3L
Topic Starter

tweede woonst als eigen woning: fiscaal ongustig?

#1 , 25 jun 2008 21:24

Beste

Ik ben sinds kort eigenaar van een appartement (waarde ong. 120 000) dat ik verhuur. Zelf huur ik ook, maar ben van plan een huis te kopen (voor eigen gebruik). Dit zou dus mijn tweede woonst zijn.

Ik heb echter vernomen dat dit een fiscaal zeer ongunstige situatie is. Omdat ik hier zelf niet zoveel verstand van heb: kan iemand mij schematisch alle nadelen schetsen tov van de situatie wanneer het huis dat ik wens te kopen mijn eerste en enige woning is?

Kan ik deze nadelen (indien te groot) omzeilen door het appartement te verkopen? Of haalt dit niet veel uit?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 26 jun 2008 23:06

Inderdaad, geen al te beste positie, je had beter eerst een huis voor jezelf gekocht en het jaar erop een appartement om te verhuren.

Wat kan je nu doen?

1) Als je vb in 2008 een huis zou kopen dan kan je toch nog in aanmerking komen voor die hoge fiscale aftrek voor enige en zelf bewoonde woning als je dat appartement voor 31/12/2009 verkoopt.

Je moet dan wel voor aanslagjaar 2008 kunnen bewijzen dat je dat appartement van de hand wil doen, vb contract makelaar, advertenties in krant...

2) Stel dat je appartement nog voor 31/12/2008 verkocht zou zijn, dan kan je vanaf 2009 terug een tweede woning kopen om te verhuren, en toch nog aanspraak blijven maken op die hoge fiscale voordelen voor je eerste woning. Eens je op 31/12/2008 of 31/12/2009 in dit stelsel valt, blijf je daarin, ongeacht wat je daarna nog koopt.

Onderstaand document bevat een volledige beschrijving, best nog eens goed nalezen en zeker navragen bij bank of notaris:

http://minfin.fgov.be/portail1/nl/broch ... g_2008.pdf

Lupo3L
Topic Starter

#3 , 27 jun 2008 16:35

merci voor de info!!

Reclame

djanodive

#4 , 15 jul 2008 16:45

Nu heb ik wel zelf een vraagje aan 'simonjo'.

Ik heb de link bekeken en de folder gelezen.

Ik vraag me nu wel af wat er gebeurt als je een woning koopt en je normaal gezien recht hebt op de aftrek van de enige woning, en je die wonnig pas na 3 jaar betrekt, of je dan dit recht verleist om vanaf dan de aftrek te doen onder dat hypothecair stelsel.

Omdat in de folder staat:

Voorbeeld:
U sluit op 10/9/2008 een hypothecaire lening met als doel de aankoop en
vernieuwing van een bestaande woning te fi nancieren. Het gaat om uw enige
woning. Op 31/12/2008 kan u de woning niet zelf betrekken omwille van de
stand van de verbouwingswerken.
Indien u de woning uiterlijk op 31 december 2010 zelf betrekt, geven de door
u betaalde of gedragen bestedingen recht op de aftrek voor enige en eigen
woning, en dit voor inkomstenjaar 2008 en volgende.
Indien u de woning op 31 december 2010 nog steeds niet zelf betrekt, is de aftrek
voor enige en eigen woning niet meer van toepassing vanaf inkomstenjaar
2010. Vanaf dat inkomstenjaar kunnen de bestedingen van de lening hoogstens
in aanmerking komen voor de interestaftrek en de belastingvermindering voor
het langetermijnsparen.

Wil dit dan zeggen dat je vanaf 2010 nooit meer voor die woning met die hypotheek de belastingsaftrek kan invullen in je belastingsfiche?

Stel dat je de woning pas bewoont in 2011. Uit de tekst leid ik dan af dat je de afbetaling van je lening niet meer kan inbrengen onder hypothecaire aftrek, maar wel onder langetermijnsparen of pensioensparen? En is dit dan nadeliger of maakt dit niet veel uit?

Terug naar “Kopen”