Om een lang verhaal kort te maken: ik heb mijn woning verkocht via een makelaar. Compromis getekend, 5% voorschot gestort op rekening makelaar, akte nog te verlijden.
De datum van compromis is echter een paar dagen later dan de einddatum van het contract met de makelaar (dat na 6 maanden correct aangetekend werd opgezegd). Het contract voorzag in een clausule:
De koper werd door de makelaar gevonden tijdens de contractduur, maar er is echter geen dergelijke lijst via aangetekend schrijven na einde contract meegedeeld. Kan ik als verkoper nu eisen dat de commissie NIET verschuldigd is (aangezien niet letterlijk voldaan is aan de voorwaarden van het contract)? Het bijkomende probleem is dat ze reeds het voorschot hebben. Kan de notaris de makelaar 'dwingen' dit voorschot integraal (zonder aftrek commissie) vrij te geven bij de eindafrekening?'Indien het goed wordt verkocht na het einde van het contract aan een partij waarmee de makelaar in contact is geweest, is de commissie alsnog verschuldigd. De lijst met personen waarmee de makelaar in contact is geweest zal ten laatste 14 dagen na het einde van het contract bekend gemaakt worden door aangetekend schrijven'
Tot slot: Normaal zou ik hier niet moeilijk over doen en de makelaar zijn commissie gunnen. Echter heeft de makelaar werkelijk de ene na de andere blunder begaan (zoals verlies van belangrijke documenten, zeer amateuristische bezichtigingen, beloftes niet nakomen, door fouten de hele zaak vertragen, ...) waardoor ik vind dat de (aanzienlijke) commissie totaal onverdiend zou zijn naargelang hun prestaties. Zelfs de notaris verklaarde nog nooit dergelijke blunders te hebben meegemaakt.
Ik vooral weten hoe groot de kans is om gelijk te halen indien het tot een rechtzaak zou komen.
Alvast bedankt voor het advies!