Commissieloon makelaar herroepen?

Bigjim
Topic Starter

Commissieloon makelaar herroepen?

#1 , 11 jun 2015 13:57

Hallo allemaal,

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb mijn woning verkocht via een makelaar. Compromis getekend, 5% voorschot gestort op rekening makelaar, akte nog te verlijden.

De datum van compromis is echter een paar dagen later dan de einddatum van het contract met de makelaar (dat na 6 maanden correct aangetekend werd opgezegd). Het contract voorzag in een clausule:
'Indien het goed wordt verkocht na het einde van het contract aan een partij waarmee de makelaar in contact is geweest, is de commissie alsnog verschuldigd. De lijst met personen waarmee de makelaar in contact is geweest zal ten laatste 14 dagen na het einde van het contract bekend gemaakt worden door aangetekend schrijven'
De koper werd door de makelaar gevonden tijdens de contractduur, maar er is echter geen dergelijke lijst via aangetekend schrijven na einde contract meegedeeld. Kan ik als verkoper nu eisen dat de commissie NIET verschuldigd is (aangezien niet letterlijk voldaan is aan de voorwaarden van het contract)? Het bijkomende probleem is dat ze reeds het voorschot hebben. Kan de notaris de makelaar 'dwingen' dit voorschot integraal (zonder aftrek commissie) vrij te geven bij de eindafrekening?

Tot slot: Normaal zou ik hier niet moeilijk over doen en de makelaar zijn commissie gunnen. Echter heeft de makelaar werkelijk de ene na de andere blunder begaan (zoals verlies van belangrijke documenten, zeer amateuristische bezichtigingen, beloftes niet nakomen, door fouten de hele zaak vertragen, ...) waardoor ik vind dat de (aanzienlijke) commissie totaal onverdiend zou zijn naargelang hun prestaties. Zelfs de notaris verklaarde nog nooit dergelijke blunders te hebben meegemaakt.

Ik vooral weten hoe groot de kans is om gelijk te halen indien het tot een rechtzaak zou komen.

Alvast bedankt voor het advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 11 jun 2015 14:04

Ik vrees dat, als puntje bij paaltje zou komen (bvb rechtbank), dat het feit dat het voorschot op de rekening van het immokantoor terecht kwam, voldoende onderschrijft dat de koper door het immokantoor werd aangebracht, en dat ze dus recht hebben op hun commissie.
Ook: als het immokantoor ook maar enig bewijs heeft dat er VOOR het einde van het contract reeds overeenstemming was (zoals bvb een aanvaard bod), gaat die clausule sowieso niet op, ook al wordt het compromis na de einddatum getekend.

Mijns inziens zijn uw kansen dus heel klein.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

k.b.

#3 , 11 jun 2015 16:24

Dan had u de overeenkomst eerder moeten verbreken omdat de makelaar deze niet nakwam maar allen blunders beging ... bvb door hem in gebreke te stellen en eventueel in onderling overleg of via tussenkomst RB deze overeenkomst moeten beëindigen ...

Het goed is verkocht binnen de contractperiode ... waarom zou de makelaar dan een dergelijke lijst opmaken ??

Ik zou dus de kleine kans die Milo72 u nog gunt willen herleiden tot NUL ...

k.b.

Reclame

Bigjim
Topic Starter

#4 , 11 jun 2015 16:37

Technisch gezien is het goed niet verkocht (noch mondeling, noch schriftelijk) binnen de contractperiode. Er is enkel bezichtiging geweest en bespreking, nooit een akkoord. Ergens had ik gehoopt dat het contract letterlijk kon worden geïnterpreteerd.

Maar goed, ik volg jullie redeneringen wel en denk nu ook inderdaad dat de kans nihil is en ik me beter de moeite bespaar. Bedankt voor de reacties!

Terug naar “Kopen”