Bijgebouwen niet vermeld op kadasterplan

Laura2308
Topic Starter

Bijgebouwen niet vermeld op kadasterplan

#1 , 24 jun 2015 12:38

Hallo iedereen,

wij hebben zo net een woning uit 1958 aangekocht.
Compromis is getekend, akte zal verlijden in September.
Nu kijk ik van de week op de online module van het kadaster en zie ik dat onze bijgebouwen (garage uit steen en bijgebouwen uit steen en hout) niet vermeld staan op deze plannen.
Nu vraag ik mij of deze toch vergund zijn?
Ik krijg immers verschillende reacties. Sommige zeggen van wel omdat de woning dateert van 1962.
Wij beschikken echter niet over een plan van de woning en de gemeente ook niet (dit was destijds nog niet verplicht).
Kunnen wij verplicht worden deze bijgebouwen af te breken of hangt hier nog een boete aan vast?

Alvast bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 24 jun 2015 13:14

De online zaken van het kadaster die je kan vinden zijn van geen enkele tel ... deze plannen worden immers door de huidige mogelijkheden als google earth bijgewerkt.
Het is niet omdat de contouren daar kloppen met de werkelijkheid dat iets vergund zou zijn.

Alle constructies van voor 1962 worden automatisch aanzien als vergund ... zijn er aanwijzingen dat deze bijgebouwen dateren van latere data ?

Ik ben niet de man die u zegt uw notaris om info te vragen ... deze "groep" heeft weinig voeling met deze materie ... en al helemaal geen interesse in deze "regelgeving"

k.b.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2015 18:25

Als je het zeker wil weten, vraag dan aan het kadaster een officieel kadasterplan. Dat kan via uw notaris die dat dan bij de akte kan voegen.

Reclame

wolf2

#4 , 29 jun 2015 22:22

Het NGI (vroeger MGI) heeft regelmatig volledig België gefotografeerd vanuit de lucht. Je kan in de Ter Kamerenabdij te Brussel langsgaan en vragen om al die luchtopnames te bekijken (en er een afdruk van te vragen). Zelf had ik geluk, want op een luchtfoto van 1959 was zeer duidelijk te zien wat er toen stond aan huizen en bijgebouwen. Het is niet zo dat ze foto's hebben van elk jaar, maar het is het onderzoeken waard.

Verder heb je ook recht op een gratis fotokopie of scan van de kadastrale schattingsfiche van je huis. Aan te vragen aan de lokale kadastercontrole of aan de Gewestelijke Directie; je roept in je brief of mail de openbaarheid van bestuur in en vraagt een afdruk van de schattingsfiche 233E. Je krijgt dit enkel als je eigenaar bent. Opgelet: de meeste aanvragen die het Kadaster ontvangt zijn vragen om een kadastraal uittreksel. Dat heb je niet nodig; dat staat online en daar staan maar de omtrekken op van de gebouwen. OP de fiche 233E staan de verdiepingen, de beschrijvingen, de verbouwingen.

Succes.

giserke

#5 , 30 jun 2015 00:37

Als je het zeker wil weten, vraag dan aan het kadaster een officieel kadasterplan. Dat kan via uw notaris die dat dan bij de akte kan voegen.
Het kadastraal plan en legger, bied geen enkele info hiervoor.

Het enige wat de TS kan doen is de historiek van het perceel opvragen in het archief van het kadaster.
Daar kun je sinds het 'ontstaan' van het perceel tot nu alle mutaties en wijzigingen vinden.
Alle mutaties/ afgeleverde bouwaanvragen staan daar in vermeld in het register. Tenminste als die allemaal reglementair werden aangevraagd.

Met die lijst kun je dan naar het archief van de gemeente gaan om de bouwaanvragen zelf op te vragen.

Terug naar “Kopen”