De vader heeft destijds met de mama 2 stukken bouwgrond gekocht waarbij ze op 1 stuk hebben gebouwd.
Enkele jaren later zijn de twee gescheiden en is mijn man enig kind gebleven.
Toen wij op zoek waren naar een huis om ons als jong koppel te settelen, stond dit huis te huur. Wij zijn hier in getrokken en betalen sindsdien huur.
Over de jaren heen hebben wij verschillende verfraaiingswerken gedaan, waaronder het plaatsen van een keuken, badkamer, nieuwe vloer, verlichting, ...
Het huis was namelijk niet volledig af toen wij hier in kwamen wonen.
Nu zijn wij 11 jaar verder.
2 jaar geleden heeft de hond van mijn schoonvader een kind in de arm gebeten waardoor hij nu nog steeds pijnen heeft. Helaas was mijn schoonvader zo slordig en had hij op dat moment geen familiale verzekering

De kosten kunnen dus oplopen voor hem en de kans bestaat dat hij het stuk grond (waarop ze nooit hebben gebouwd) zal moeten verkopen. Als dit niet voldoende is, bestaat de kans dat hij ook geld zal nodig hebben van het huis, maar zover zijn we nog niet... Waarschijnlijk komt het zover niet...
Om ons verder in te dekken en het huis dus wel te kunnen behouden (mocht hij nog zo'n fouten maken in de toekomst), zouden wij het huis of iets anders willen kopen.
Voor veel meer geld hebben wij veel minder dan nu dus zouden we hier het liefst blijven.
Is het slim om het huis van schoonvader over te kopen zodat hij kapitaal heeft om de gebeten jongen te betalen en het andere stuk grond niet te hoeven verkopen?
Maar dan kopen wij wel onze eigen erfenis over? Kunnen wij onder de prijs kopen want de waarde van het huis kunnen wij niet betalen en het is zo dat wij het huis tot ongeveer 75 000 euro aan waarde hebben doen stijgen. Kunnen wij mits aantonen van die kosten, dit bedrag van de aankoopsom aftrekken?
Bestaat er een bepaalde regeling ivm kopen van ouders? Het kan toch niet dat een erfgenaam evenveel moet betalen als een 'vreemde koper'?
Ik hoop dat iemand ons op weg kan zetten. Ik wil verder geen commentaar op onze beslissing van 11 jaar geleden om hier in te trekken als huurders. Elk zijn situatie en op dit moment moeten wij iets ondernemen. Ik vraag enkel hierop antwoorden... Dank u wel!!