Ruiling & BTW

kleineT
Topic Starter

Ruiling & BTW

#1 , 10 sep 2015 11:03

Mijn ouders kochten enkele jaren geleden een nieuwbouwappartement en -garage bij een bouwbedrijf.
Snel na aankoop (en na de akte), maar voor oplevering (in zoverre dat dit belang heeft) besloten ze om toch voor een andere garage te kiezen.

Hiervoor wordt een ruilovereenkomst opgesteld.
Uit die ruilovereenkomst blijkt dat zij op de eerste garage natuurlijk BTW betaalden, maar dat zij ook BTW verschuldigd zijn voor de tweede garage.
Zo betalen ze dus 2x maal BTW, om met slechts 1 garage over te blijven.

Het bouwbedrijf beweert dat dit wettelijk is, wat me ook logisch lijkt, maar beweert ook dat er geen enkele manier om hier rond te werken.

Vandaar mijn vraag: kan de dubbel betaalde BTW op één of andere manier gerecupereerd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 10 sep 2015 12:31

Ja, maar het moet gaan op een "nieuw gebouw". Als u dit jaar nog ruilt, mag het gebouw niet ouder zijn dan 2013.

kleineT
Topic Starter

#3 , 10 sep 2015 17:14

Het gebouw is ouder, maar de afhandeling van de ruilakte sleept al meer dan 2 jaar aan door de notaris van het bouwbedrijf die het dossier maar niet in gang stak.
Moest hij dat wel onmiddellijk gedaan hadden, was het wel binnen de periode.

Reclame

LeenW

#4 , 10 sep 2015 17:42

Dan valt de btw helaas niet meer te recupereren.

Terug naar “Kopen”