Grond kopen van ouders

Sarahdj
Topic Starter

Grond kopen van ouders

#1 , 16 sep 2015 09:56

Beste,

Mijn ouders hebben een bouwgrond waarop mijn partner en ik graag zouden bouwen. Ik heb ook nog een broer en mijn ouders wensen zelf ook nog te bouwen. In concreto betekent dit dat ze de optie "schenking" niet meteen zien zitten (hebben zelf geld verkoop bouwgrond nodig + willen gelijke behandeling tussen mij en mijn broer). Mijn ouders zijn wel bereid de bouwgrond te verkopen onder de geschatte verkoopprijs (50.000EUR lager) en later deze 50.000EUR aan mijn broer te geven.

Wat zijn de mogelijkheden om fiscaal het voordeligst te zijn?
In de situatie zoals ik ze nu beschreven heb, zouden we de verkoopprijs betalen + registratierechten op de geschatte waarde pro fisco.
Zijn er echter nog andere alternatieven waar we niet aan denken, die gunstiger zouden kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Gr,
Sarah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 17 sep 2015 12:23

Er zijn een aantal mogelijkheden, hangt een beetje af van hoe je het wilt structuren.

Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn:
1. Jij koopt de bouwgrond voor €XXX.000 van je ouders - €50.000 onder de marktwaarde
2. Je ouders doen vervolgens een schenking en/of bankgift aan je broer
3. Je broer leent daarna het geld (interestvrij) terug aan je ouders

Eens je ouders dan overlijden is dit een schuldvordering op de nalatenschap. Dit wil zeggen dat dit bedrag gewoon eerst terug zal vloeien (terugbetaling lening) naar je broer voor verdeling van de nalatenschap. Er dienen dan ook geen successierechten op betaald te worden.

johangel

#3 , 18 sep 2015 09:47

Sarah ik zit in een gelijkaardige situatie, maar dan als gever.
Denk er echter aan dat die 50000euro korting binnen x aantal jaar veel meer waard zal zijn dan die 50000 euro cash.
j.

Reclame

Terug naar “Kopen”