rekensommetje meeneembaarheid registratierechten / woonbonus / klein-groot beschrijf

Emark
Topic Starter

rekensommetje meeneembaarheid registratierechten / woonbonus / klein-groot beschrijf

#1 , 26 okt 2015 15:13

Beste Juridisch Forum lezers en moderators,

alvorens een woning (en een 2de woning) te kopen had ik graag even volgend rekensommetje gemaakt. Wie houdt van wiskunde en kan me helpen? :D

Ik bezit momenteel woning A. Die kostte destijds euro 117.500
Klein beschrijf 5% (met abattement) euro 5262 + ereloon notaris euro 1696 + aktekosten euro 525 maakt TOTAAL euro 7483,50
Deze woning staat momenteel te koop.

Wanneer woning A verkocht is, zal ik een nieuwe woning B kopen.
Stel deze kost euro 240.000 klein beschrijf. Wat zijn de registratiekosten voor deze woning? Geldt hier het principe van meeneembaarheid? Wat met woonbonus heb ik daar nog recht op?

Vervolgens wil ik een 2de woning C kopen als investering.
Stel deze kost euro 155.000 klein beschrijf. Aangezien dit een 2de woning is wordt dit automatisch groot beschrijf, correct? Geldt hier opnieuw het principe van meeneembaarheid t.o.v. woning B? Wat zijn dan uiteindelijk de registratiekosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 okt 2015 15:44

Woning 240.000 € klein beschrijf? Twijfelachtig, in die zin dat voor de verkoop de Registratie het KI kan en zal herzien.
In alle geval , u kan een vermindering bekomen van de registratie rechten ad 5262 € of dat bedrag recupereren als de verkoop na de aankoop geschiedt.
Bij aankoop van woning C heeft u groot beschrijf aan 10 % te betalen. Er is hier geen meeneembaarheid van rechten waar u aanspraak op maakt. U heeft op dat moment woning B nog in bezit.
Meeneembaarheid : aankoop van woning met ongeveer gelijktijdig verkoop van een ander.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Emark
Topic Starter

#3 , 26 okt 2015 21:14

Bedankt voor de feedback Wanton.

Laten we ervan uitgaan dat woning B dan inderdaad groot beschrijf is. Is het dan niet beter om eerst woning C te kopen aan klein beschrijf en daarna pas woning B? (anders heb je 2x groot beschrijf)

Reclame

wanton

#4 , 26 okt 2015 21:22

Is te overwegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Milo72

#5 , 27 okt 2015 13:42

1. Je kan kiezen tussen ofwel meeneembaarheid van registratierechten (5262 indien u die woning alleen kocht) ofwel abattement (gewoon+verhoogd). De twee zijn NIET combineerbaar

2. één van de voorwaarden voor klein beschrijf is
de koper van de bescheiden woning of zijn echtgeno(o)t(e) zal zijn inschrijving in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister moeten bekomen op het adres van de aangekochte woning. Deze inschrijving moet gebeuren binnen een termijn van 3 jaar te rekenen vanaf de datum van de authentieke akte van verkrijging en tenminste 3 jaar zonder onderbreking behouden blijven (= voorwaarde tot behoud van het verlaagd tarief).
Dus m.a.w. op een investering (= C, het huis waar u niet gaat wonen) hebt u geen recht op meeneembaarheid, abattement of klein beschrijf.

Exacte kosten kan je berekenen bvb op www.hoeveelkostmijnhuis.be
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”