Notariële akte herzien?

broak
Topic Starter

Notariële akte herzien?

#1 , 24 dec 2015 17:20

Hallo,

Ik heb pas een appartement gekocht met als bedoeling dit te verhuren.

De verkoop is rond sinds begin december.

Ik heb 2 kortingen gehad (abbatement en bijbabbatement) op de registratierechten.

Ik zou dit echter graag willen herzien en liever voor "meeneembaarheid" i.p.v. "abbatement+bijabbatement" gaan.

Kan ik de akte van de notaris nog laten herzien en het verschil (abbatement+bijabbatement) gewoon terugbetalen?

Ik heb al proberen te bellen naar de notaris, maar die hebben momenteel collectief verlof tot begin januari...

Alvast bedankt voor enige hulp!

Fijne feesten,
B.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2015 19:45

Een notariële akte is geen paar handschoenen, dat je even kan omruilen voor een grotere maat of andere kleur.
Het is een officieel document op gezegeld papier, en waarschijnlijk al geregistreerd. Dan heb je nog de notariskosten die je dan een 2de maal zou moeten betalen.

sloeberken

#3 , 24 dec 2015 23:43

Je koopt iets met de bedoeling van te verhuren, en je laat alles schrijven voor eigen bewoning. Waarschijnlijk heb je ook klein beschrijf betaald.

(abbatement en bijbabbatement dan moet je het zelf bewonen binnen de 2 jaar.

Meeneembaarheid, hoe ga je dat doen?
De op een weder verkochte woning-hoofdverblijfplaats betaalde registratierechten kunnen in mindering worden gebracht van de registratierechten verschuldigd op een nieuw aangekochte woning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

broak
Topic Starter

#4 , 25 dec 2015 13:29

Meeneembaarheid, hoe ga je dat doen?
De op een weder verkochte woning-hoofdverblijfplaats betaalde registratierechten kunnen in mindering worden gebracht van de registratierechten verschuldigd op een nieuw aangekochte woning
Dus ik kan nog wel van de meeneembaarheid genieten mits die "omweg"?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 dec 2015 15:39

Als je wil verhuren, wordt het geen hoofdverblijfplaats

sloeberken

#6 , 25 dec 2015 23:56

Meeneembaarheid genieten kan enkel als je u woning verkoopt en een andere koopt, daar is geen omweg voor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”