Ik heb het volgende probleem. Misschien heeft iemand iets gelijkaardigs meegemaakt, of kan iemand mij goede raad geven.
Ik koop in 2014 een bouwgrond. De akte werd verleden bij de notaris. De volledige koopsom en de kosten ( registratie, akte, hypotheekkantoor, ereloon, enz.) werden op dat moment allemaal betaald.
Hierna heb ik haast een jaar zitten wachten op een geregistreerde kopie van deze akte.
Die kwam er echter niet. Als ik uitleg vraag aan de notaris geeft deze niet thuis.
Dan maar zelf contact opgenomen met het desbetreffende registratiebureau en zij melden mij dat de akte (ik heb wel het repertoriumnr.) nooit door de notaris werd aangeboden, iets wat normaal binnen de 14 dagen na het verlijden moet gebeuren.
Ik heb dan klacht ingediend bij de provinciale kamer van notarissen. Onlangs meldden zij mij dat de notaris in kwestie ook niet op hun vragen antwoordt en dat de kamer nu een tuchtprocedure tegen die notaris gestart is.
Allemaal goed en wel, maar ik ben wel nog geen stap verder. Ik heb geen idee wat nu eigenlijk het probleem is waarom de notaris niet laat registreren. Ondertussen ben ik te weten gekomen dat de akte ook niet werd overgeschreven op het hypotheekkantoor. Dit wil dus zeggen dat hij voor derden niet zichtbaar is en dat de eigendoms overdracht nog niet is afgerond, of vergis ik mij?
Ik vraag mij af waar ik nu sta?
Ben ik nu eigenaar of niet?
Kan ik indien ik dat zou willen morgen bouwen op die grond? Kan ik hem verkopen?