Voorschot aankoop woning

Sara12
Topic Starter

Voorschot aankoop woning

#1 , 05 feb 2016 15:38

Had een vraagje ivm de voorschot die de verkopers kunnen vragen. Wij hebben in december 2015 een compromis afgesloten voor een woning met een voorschot. Alles is nu bijna afgerond, beiden kanten zijn we aan het wachten op de notaris. En de notaris op de kadaster. We hebben de eigenaar deze week gecontacteerd om te vragen of het eventueel mogelijk was dat hij ons in de woning liet om een paar afmetingen te nemen. Hij kwam af om nog een paar duizenden euros af te lossen als voorschot! Terwijl dat wij hem al een voorschot hebben betaald en dit ook hebben vermeld in de overeenkomst. Hij zei dat dit weinig was en als we de sleutel wilden, nog een beetje meer moesten betalen :shock: wij willen de sleutel niet, we willen alleen maar een paar afmeting doen zodat we al een beetje materiaal kunnen gaan Halen.. We hebben gezegd dat hij geen voorschot meer kan krijgen van ons omdat wij ook alle contracten bij onze bank zijn gaan tekenen.. En dat de notaris hiervan op de hoogte is.. Heeft hij als eigenaar wettelijk nu recht om nog eens een voorschot te vragen ja of nee is de vraag??? :x

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2016 15:49

Verkoper kan dat vragen, u hoeft daar niet op in te gaan.
U kan vragen om binnen te mogen om opmetingen te doen, verkoper hoeft daar niet op in te gaan.

Moest ik in uw schoenen staan, ik zou het zo laten en op geen enkele manier ook nog enige toegeving doen van mijn kant.

Sara12
Topic Starter

#3 , 05 feb 2016 16:20

@Lanox: ja, idd, hebben nu ook zo een gedachte dat we gewoon wachten nu met alles.. Dank je voor je reactie.. ;)

Reclame

sloeberken

#4 , 05 feb 2016 16:38

Zou zeker mijn eigen notaris nemen als ik jullie was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sara12
Topic Starter

#5 , 05 feb 2016 17:08

@sloeberken: we hebben toevallig dezelfde notaris met verkoper.. Waarom kan dit volgens u een probleem vormen? Alvast bedankt voor je reactie ;)

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 feb 2016 18:16

De notaris moet onafhankelijk zijn; de koper en verkoper hebben echter niet noodzakelijk hetzelfde belang. U hebt absoluut het recht een andere notaris te kiezen, qua kosten maakt het niet uit.

Dat gezegd zijnde; ik heb al een aantal goederen gekocht/verkocht en steeds met dezelfde notaris als de andere partij gewerkt; nooit zelfs maar een schijn van partijdigheid gezien, alles is steeds professioneel en neutraal verlopen.

Maar indien u aarzelt: het is inderdaad uw goed recht om zelf een notaris te kiezen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#7 , 05 feb 2016 19:24

@sloeberken: we hebben toevallig dezelfde notaris met verkoper.. Waarom kan dit volgens u een probleem vormen? Alvast bedankt voor je reactie ;)
Notaris moet neutraal zijn, doch is dit niet uit te sluiten. U eigen notaris behartigd volledig u belangen. Er zijn geen meerkosten aan verbonden.
Ik zeg dit omdat de verkoper uit alles geld wil halen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sara12
Topic Starter

#8 , 05 feb 2016 20:17

@xenophon, @sloeberken: oke get the point ;) dank u voor de reacties..

Terug naar “Kopen”