Bod aanvaard onder voorbehoud van hoger bod

cyrixke
Topic Starter

Bod aanvaard onder voorbehoud van hoger bod

#1 , 07 mar 2016 09:51

Wij zijn in onderhandelingen met een immokantoor voor de aankoop van een bestaande woning. Intussen zijn al een paar biedingen gepasseerd en hebben wij vorige week een laatste bod gedaan. Nu krijgen wij antwoord van het immokantoor dat zij dit besproken hebben met de eigenaars en dat zij, en ik citeer, “het bod kunnen aanvaarden tot en met 31 maar 2016, doch enkel indien er geen nieuw hoger bod komt tijdens deze periode.
Zo er een hoger bod komt voor 31 maart, vervalt uw bieding, en wordt dit verkocht aan de hoogst biedende, zonder opschortende voorwaarden.”.
Nu is onze vraag in hoeverre dit wettelijk toegelaten is en wat onze rechten en plichten inzake zijn. Kunnen wij dit weigeren, kunnen wij in die tijd nog actief op zoek gaan naar iets anders of kunnen wij na het aflopen van deze periode nog verplicht worden de woning aan te kopen tegen die prijs indien er inderdaad geen hoger bod komt? Nu weten wij dat wij in de laatste mail geen expliciete einddatum gezet hebben en dat inderdaad beter gedaan hadden, maar is het zo dat wij nu effectief een maand ‘on hold’ gezet kunnen worden terwijl de eigenaars op ieder moment nog kunnen afhaken? Wij dachten dat een bod enkel aanvaard/geweigerd kan worden en voelen ons dan momenteel ook in het nauw gedreven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2016 09:56

Best aangetekend een brief sturen dat u een duidelijk antwoord wil waarin ofwel uw bod onvoorwaardelijk en onmiddellijk aanvaard wordt, ofwel het bod verworpen wordt. Het antwoord van het immokantoor mag u in de categorie "bullshit" klasseren.

cyrixke
Topic Starter

#3 , 07 mar 2016 10:25

Ook indien wij in ons laatste bod (dat via mail gegaan is ) ook geen expliciete vervaldatum meegegeven hebben?

Reclame

sloeberken

#4 , 07 mar 2016 10:41

Zolang er van de tegenpartij niets definitief aanvaard is, kan je steeds u bod intrekken. Wel best met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sperwer87

#5 , 07 mar 2016 10:58

Best aangetekend een brief sturen dat u een duidelijk antwoord wil waarin ofwel uw bod onvoorwaardelijk en onmiddellijk aanvaard wordt, ofwel het bod verworpen wordt. Het antwoord van het immokantoor mag u in de categorie "bullshit" klasseren.
Immo heeft het recht om zo te reageren. Daar zie ik weinig fout aan.

Dus aangetekend een brief sturen met een deadline in. En in het vervolg altijd een deadline er ook bijschrijven als je een bod doet.

cyrixke
Topic Starter

#6 , 07 mar 2016 11:16

Dus als ik het goed heb, hebben wij het recht om die deadline te vervroegen door alsnog een vervaldatum voor ons bod door te geven?

Lanox

#7 , 07 mar 2016 11:19

Dus aangetekend een brief sturen met een deadline in. En in het vervolg altijd een deadline er ook bijschrijven als je een bod doet.
Als een bod aanvaard wordt is de koop gesloten. De enige verkoop waar een recht van hoger bod rechtsgeldig is is een openbare verkoop door een notaris, wat hier niet het geval is.

LeenW

#8 , 07 mar 2016 11:23

Ik volg Lanox, dit zijn belachelijke praktijken van het Immokantoor.

Gebruiker21

#9 , 07 mar 2016 11:29

Dus als ik het goed heb, hebben wij het recht om die deadline te vervroegen door alsnog een vervaldatum voor ons bod door te geven?
Inderdaad. U hebt een bod gedaan, maar het immokantoor geeft u geen sluitende bevestiging of verwerping. U hebt het recht om het immokantoor te laten weten dat u een duidelijker antwoord verwacht had. Dus zoals hierboven gezegd: laat het weten dat u bijvoorbeeld binnen de week een sluitend antwoord wenst (zijnde: akkoord of niet akkoord) en indien zij dit niet kunnen of willen, dat dan uw huidige bod vervalt.

Hangt er ook allemaal vanaf van wat u zelf wenst, natuurlijk. Met bovenstaande "tactiek" loopt u het risico dat het immokantoor uw bod weigert. Als u dit huis echt zeer graag zou hebben, is het misschien tactisch beter om effectief af te wachten. Ondertussen kan u uiteraard gewoon verder zoeken, en kan u bij een eventueel bod op een andere woning, duidelijk vermelden dat dit bod enkel geldig is indien het bod op de andere woning zou geweigerd worden door het eerste immokantoor. Dit op zich kan er voor zorgen dat de verkoper uw tweede bod, wegens te onzeker, niet aanvaard.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sperwer87

#10 , 07 mar 2016 11:32

Als een bod aanvaard wordt is de koop gesloten. De enige verkoop waar een recht van hoger bod rechtsgeldig is is een openbare verkoop door een notaris, wat hier niet het geval is.
Bod is ook niet aanvaard. Immo geeft gewoon aan dat ze voor 31 maart dit bod niet overwegen wat hun recht is. De bieder heeft dan 4 opties:
- wachten tot na 31 maart
- aangetekende brief met deadline
- hoger bod uitbrengen
- bod intrekken

Immo geeft toch duidelijk aan dat ze het bod kunnen aanvaarden maar voorlopig niet doen. En die logica klopt.

Terug naar “Kopen”