Graag jullie advies voor het volgende:
Eind december hebben we een verkoopsovereenkomst getekend (via vastgoedkantoor) voor een weide. In de verkoopsovereenkomst (en het is ook altijd zo gezegd geweest) staat dat het goed vrij is.
We ontvangen net een ontwerp van de akte welke we deze week moeten tekenen en hierin staat dat de weide verhuurd is.
Zogezegde huurder heeft aan de notaris een huurcontract bezorgd. Het contract betreft de huur van een hoeve en weilanden (ondermeer het stuk dat wij willen kopen). Het huurcontract is wel reeds enkele jaren opgezegd, want intussen zitten er andere huurders in de hoeve. Bovendien is het contract op naam van de dochter van de zogezegde huurder en staat er in het contract duidelijk dat er niet mag onderverhuurd worden. Zogezegde huurder heeft ook betalingsbewijzen overgemaakt aan de notaris waaruit blijkt dat hij tot eind vorig jaar blijven betalen is voor de weilanden.
Heeft deze zogezegde huurder rechten?
Volgens de notaris geldt het contract (en gezien er niet nu niet tijdig opgezegd werd, nog een jaar huurrecht voor de zogezegde huurder)
Volgens het vastgoedkantoor is het contract niet geldig en zou het, gezien de betalingen om een mondelinge huurovereenkomst gaan. De vastgoedmakelaar heeft de eigenaar dan ook aangemaand om zo snel mogelijk via aangetekend schrijven de mondelinge huur stop te zetten. De vastgoedmakelaar kan ons echter geen zekerheid geven hoe lang de zogezegde huurder het stuk dan nog mag gebruiken (hij denkt 3 maanden).
De zogezegde huurder is nu particulier, maar heeft veel paarden. Hij zou zich aan het informeren zijn over hoe hij als paardenhouder kan gebruik maken van de pachtwet om op het stuk te kunnen blijven. De man is ook nog, nadat hij weet dat de verkoopsovereenkomst getekend is, kosten aan het doen, aan het mesten,... weiland open trekken. Voor ons is het duidelijk dat hij niet van plan is snel te vertrekken.
Welke rechten hebben wij nu? Ik wil het weiland nog kopen, maar stel dat we niet zeker zijn dat we het vrij krijgen, kan ik de koop dan ongedaan maken? Heb ik recht op schadevergoeding? Indien we de koop wel laten doorgaan heb ik dan recht op schadevergoeding voor de maanden dat we het stuk nog niet kunnen gebruiken?
Alvast bedankt