Eerste huis gekocht - aankoopbelofte ipv compromis

BenneB
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eerste huis gekocht - aankoopbelofte ipv compromis

#1 , 19 apr 2016 22:59

Hallo iedereen,

Wij hebben vorige week getekend voor ons droomhuisje. Aangezien dit voor ons de eerste keer is zijn er een aantal dingen niet helemaal duidelijk en leren we nu pas de consequenties daarvan.

Zo hebben we in plaats van een compromis een aankoop-/verkoopbelofte getekend. Blijkbaar komt dit erop neer dat het gaat om net hetzelfde als een compromis behalve dat het verlijden van de akte niet verplicht binnen de 4 maanden na het tekenen van deze belofte dient te gebeuren en bij een compromis wel. Dit is met de verkopers zo overeengekomen, aangezien zij zelf nog met verbouwingen bezig zijn in hun nieuwe woonst.

1e vraagje: Betekent dit dat wij na 4 maanden wel de registratierechten al dienen te betalen, zoals bij een compromis? Dit zou ons wel eens heel slecht uit kunnen komen, aangezien ons spaargeld vastzit in 10 % voorschot bij de notaris.

Daarnaast kunnen we blijkbaar momenteel geen hypotheeklening aangaan bij de banken (hoewel de rente momenteel ideaal is), aangezien een hypotheek ondertekening bij de bank een verplichting met zich meebrengt dat de akte van het huis wordt getekend binnen de 4 maanden daarop volgend. Dit werd ons meegedeeld door Fortis, ik vind dit echter nergens terug op internet of op geen enkel voorstel voor hypotheek dat we al hebben ontvangen. Aangezien wij pas 7 november ten laatste de akte zouden kunnen laten verlijden zou dit volgens Fortis betekenen dat wij 4 maanden na ondertekening van de hypotheeklening onze onderhandelde rente verliezen en gewoon de standaardrente uit de boeken op dat moment toegekend krijgen?!?!

Dat is dan ook mijn 2e vraagje: Klopt deze redenering? Hebben jullie dit ooit al eens gehoord?

Ik vermoed dat ik in dat geval best stop met mijn bankenronde en in juli er opnieuw aan begin? Ik verwacht nu niet dat de rente zo geweldig gaat stijgen op 2 maanden tijd. Ik wil niet het risico lopen om mijn onderhandeld tarief te mislopen en een standaardtarief te krijgen waar we niet meer over kunnen onderhandelen. Vind dit alles toch een beetje vreemd.

Alvast bedankt voor jullie juridische bijstand en hulp. We zijn een jong gezin met een pasgeborene en zijn erg blij met de aanschaf van ons huisje, maar ook wel wat onzeker over deze nieuwe termen en regelgevingen... vandaar dat ik me toch graag even goed informeer.

Vriendelijke groetjes :P ,

Ben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 19 apr 2016 23:06

Het is net het voordeel van de wederzijde aankoop/verkoopbelofte dat je geen registratierechten moet betalen als de koop om welke reden dan ook niet kan doorgaan. Van banken ken ik niet genoeg om daar een zeker antwoord op te geven.

sloeberken

#3 , 20 apr 2016 07:42

Neem zeker u eigen notaris, dat brengt geen meer kost mee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Kopen”