Aan soc.verhuurkantoor verhuurde woning verkopen

Mme_Bonaire
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aan soc.verhuurkantoor verhuurde woning verkopen

#1 , 22 mei 2016 21:30

Goedenavond allen, dank voor de acceptatie van mijn deelname aan dit forum.

Ik heb een probleem. (Wie niet hier?...) Door een wijziging in mijn persoonlijk leven heb ik op korte termijn een nieuwe woonst nodig en daarvoor heb ik een grote som geld nodig.
Ik ben alleen-eigenaar van een woning (hypotheekvrij) die ik verhuur aan een sociaal verhuurkantoor. Toen de toekomst nog zonnig leek (zo'n drie jaar geleden) heb ik deze verhuurd aan een sociaal verhuurkantoor. Dit voor de duur van negen jaar, zonder mogelijkheid om de overeenkomst te beëindigen voor eigen bewoning.

Nu is mijn vraag concreet of het mogelijk is om een woonst met zo'n verhuurcontract te verkopen? Het contract zou dan niet beëindigd moeten worden, alleen verandert de woning van eigenaar.
Waar moet ik zijn om de juiste inlichtingen te bekomen? Zou ik als eerste het sociaal verhuurkantoor contacteren?
En hoe zet ik mijn woning discreet in de verkoop?

Nu spaargeld toch niks meer opbrengt, is dit een ideale investering, lijkt mij. Maar misschien denk ik te rooskleurig, omdat dit natuurlijk in mijn voordeel is...

Alvast mijn dank aan diegenen die een klein lichtje in de donkere tunnel zouden kunnen laten schijnen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 23 mei 2016 11:47

Hangt van het type woning af.
Als het een woning is die ideaal is voor verhuring en gerenoveerd om de kosten laag te houden, ik denk dan aan een compacte woning met eenvoudige badkamer en keuken, moet het geen probleem zijn om een investeerder te vinden.
Als het een ruime woning is met veel tierlantijntjes zal dit op het rendement wegen waardoor het aangewezen is om de huurder te kunnen opzeggen zodat je kan verkopen aan gezinnen. Rendement staat nu eenmaal voorop als je op zoek bent naar een investering.

Je kan altijd zelf iets huren (6 jaar) en dan (ver)kopen. Gezinssituatie kan bovendien elk moment veranderen, misschien ben je over een half jaar getrouwd met een multi-miljonair.

sloeberken

#3 , 23 mei 2016 11:57

Eens goed u contract erop nalezen, want veelal word de woning opgeknapt door SVk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Mme_Bonaire
Topic Starter

#4 , 23 mei 2016 20:39

Eens goed u contract erop nalezen, want veelal word de woning opgeknapt door SVk.
De renovaties zijn door mij voor rekening genomen alvorens het contract met het SVK kon getekend worden, dus dat is alvast geen beletsel. :D

Mme_Bonaire
Topic Starter

#5 , 23 mei 2016 20:41

misschien ben je over een half jaar getrouwd met een multi-miljonair.
Uw reactie deed mij lachen, (waarvoor dank, de laatste weken waren zorgelijk) maar ik vrees dat multimiljonairs jongere en rankere dames verkiezen. :mrgreen:

Mme_Bonaire
Topic Starter

#6 , 23 mei 2016 20:43

Ik heb vanmiddag met het SVK gebeld, er is geen enkel beletsel om de woning te verkopen, echter moet de nieuwe eigenaar zich vooraf realiseren dat hij nog zes jaar vast zit aan het contract. Mijn ervaringen met een SVK zijn in ieder geval positief: altijd correct op tijd de centen op de rekening, voldoende overleg wanneer iets aan de woning diende te gebeuren, geen rompslomp met vertrekkers en nieuwe huurders... Ik hoop dat ik snel van mijn bakstenen blok aan mijn been af zal zijn. Op naar iets nieuws!

sloeberken

#7 , 23 mei 2016 23:22

Door de verhuur en zeker aan een SVK, zal vele kopers weghouden, dit zal invloed hebben op de prijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

limelight

#8 , 24 mei 2016 14:00

SVK mag dan wel stipt betalen, ze betalen wel minder dan wat je zou ontvangen moest je het zelf verhuren. Niet erg interessant voor investeerders dus.

bosprocureur

#9 , 24 mei 2016 20:05

Een lagere maar " quasi zekere " opbrengst. En nog zeker zes jaar gebonden aan de huurder (SVK). Op zich geen bezwaar voor een investeerder, vooropgesteld dat de prijs hiermee rekening houdt (lees : een stuk lager ligt).

Terug naar “Kopen”