Mijn vriend en ik hebben op 16 april een compromis getekend voor de aankoop van een huis.
De verkopers hadden reeds een nieuw huis gekocht waarvan de akte nog niet getekend was.
We hebben dezelfde notaris voor de aankoop van ons huis, en zij zitten voor de aankoop van hun nieuw huis ook bij die notaris.
De notaris had ons in april laten weten dat de akte eind juni - begin juli getekend zou kunnen worden. De akte van ons huis moest eerst getekend worden en de akte van de eigenaars hun nieuwe huis kon pas een week daarna getekend worden. In die week zouden zij ook verhuizen.
Nu heb ik naar de notaris gebeld om te vragen of er reeds een datum is voor het tekenen van de akte en nu liet die mij weten dat er een probleem is met het nieuwe huis van de huidige eigenaars. Blijkbaar is er een probleem waar de vrederechter uitspraak over moet doen en dat blijft maar aanslepen. Er zou ook een probleem zijn met hun krediet bij Belfius. Nu zouden de aktes van de twee huizen opeens op dezelfde middag getekend moeten worden ipv met een week tussen. De huidige eigenaars wisten blijkbaar niets van deze problemen en hebben zelf al hun nieuwe kinderopvang en dergelijke vanaf 1 juli in hun huidige woonplaats geregeld. Bovendien kennen zij de eigenares van dat huis ook want ze zijn daar al mogen gaan kuisen en hebben al enkele dozen mogen afzetten. Is het mogelijk dat zij hier effectief niets van wisten? En wat zou het probleem dan zijn? Moeten die aktes op dezelfde middag getekend worden? Kunnen wij de akte van ons huis niet tekenen zonder dat de akte van hun nieuwe huis getekend heeft? op zich heeft dit toch niet rechtstreeks iets met elkaar te maken? Zeker niet als onze akte eerst getekend wordt, want dan hebben ze sowieso ons geld al. Ons krediet bij KBC verlijdt op 25 juli maar blijkbaar zou het al moeilijk gaan worden om de akte voor die datum te tekenen. Bovendien hebben wij ook ons huurcontract al opgezegd voor eind juli omdat ze ons verteld hadden dat we eind juni - begin juli in ons nieuwe huis zouden kunnen. Kan dit allemaal zomaar?