Je kan hier spreken dat we maar moesten lezen wat we ondertekenden.
Inderdaad. Jammer genoeg zal een rechtbank dit ook zo zien. Tenzij je keihard kan bewijzen (via geluidsopnamen, bijvoorbeeld) dat jullie een vaste rentevoet afgesproken hadden. En zelfs dan zal je nog moeten kunnen bewijzen dat achteraf niets anders afgesproken werd (en dit laatste is niet bewijsbaar). Een handtekening is een handtekening. Voor de rechtbank wil een handtekening op een document zeggen dat je akkoord gegaan bent met alles wat in dat document staat. Met andere woorden: dat je alles in het document aandachtig gelezen hebt en akkoord was.
Maar een bank en bankkantoor heeft ook een informatieplicht. Er is nooit tijdens de gesprekken gesproken over een variabele. Dan zouden we waarschijnlijk niet aanvaard hebben.
Inderdaad, maar je hebt hier neits van bewijs.
Wij willen ons informeren of we dit nog kunnen laten aanpassen naar een vaste procent. Het bankkantoor is hier echt in de fout gegaan en ons valse informatie meegegeven. Kunnen we de bank aansprakelijk stellen voor hun falen?
Neen, want je kan hun "falen" niet bewijzen. Een document teken je niet zomaar. Zeker niet als het om een lening gaat. De documenten van mijn lening heb ik meegenomen naar huis, daar rustig gelezen, en daarna ondertekend terugbezorgd aan de bank. Een lening was me net iets té belangrijk om snel te tekenen zonder te lezen.
Allemaal niet erg netjes van de bank, natuurlijk. Misschien kan je via de ombudsdienst van de bank nog iets uit de brand slepen, maar juridisch kan je hen weinig doen.
Langs de andere kant: nu de UK uit de EU stapt, zouden de economische gevolgen zich wel eens kunnen laten voelen, en zou uw variabele rentevoet wel eens interessant kunnen zijn. Als de economie nog 10 / 15 jaar er op achteruit gaat, zal uw rentevoet binnen 10 jaar mogelijk dalen...