Beste,
Kort beschreven: ik heb dus een woning gekocht vorig jaar in januari 2016. In februari een verkoopovereenkomst getekend, toen we dachten om in september pas een notariële akte te tekenen, bleek dat een tweede contract klaar lag, namelijk een verkoop/aankoop belofte. Dit ook getekend... . De afspraak hier was dat na 10 dagen het voorschot zal worden betaald. Op het moment vóór ondertekening bleek dat er een aantal bouwovertredingen waren. De notaris van verkopers had in de tijd toen de verkopers de aankoop deed van diezelfde woning, ook deze behandeld. Toen we lieten weten dat er overtredingen waren, zei de notaris dat dit niet correct was... . Bij deze dan ook getekend!! De dag nadien op de gemeente ook bevestiging gekregen dat er een aantal overtredingen waren. Advocaat aangesproken, en beslist om nog niet te betalen. Verkopers hebben een regularisatie aangevraagd, maar hier niet de correcte afmetingen van oprit, terrassen en woning, en garage niet correct doorgegeven aan de gemeente. Alles wordt niet eerlijk behandeld.. Hierdoor zou ik met blijvende overtredingen zitten. De gemeente zegt wel hier geen problemen van te maken. Maar blijft dit ook zo. De gemeente wil het niet op papier zetten, dat hier geen gevolgen aan komen. Na een jaar is een rechtzaak geopend omdat wij deze woning niet meer willen kopen. En ook niet het voorschot hebben betaald. Na lang overleg met mijn partner hebben we ons zelf verdedigd op de rechtbank. Hier heb ik mijn stukkenbundel zoals hoort afgegeven. Op die dag heeft de advocaat gezegd niet akkoord te gaan met een van de stukken, nl. De plannen die hun architect heeft opgetekend voor het indienen van de regularisatie. Dit was toen aan mijn voormalige advocaat in vertrouwen toegestuurd, en was hier bij vermeld dat dit niet in handen mocht komen van ons( kopers), tot de notariële akte was verleden. Dit was eerst niet in onze handen, maar had ik op de gemeente de ingediende plannen opgevraagd om in te kijken. Hierop bleek dat er een paar niet opgetekende verhardingen waren. Dit heb ik op dit moment ook meegedeeld. Dit is in kleine mate aangepast. Niet alles.
Daar wij ons zelf verdedigen in deze zaak, hebben wij het dossier van de advocaat gekregen. Hieruit heb ik een aantal brieven van mailverkeer en de regularisatie plannen gebruikt om in mijn stukkenbundel te steken.
De eerste keer op de rechtbank, hebben de advocaat van de verkopers laten weten met die ingediende plannen in het stukkenbundel niet akkoord te gaan, waarop de rechter antwoorde contact op te nemen met onze voormalige advocaat. Er is in deze zaak nog geen uitspraak, en heeft de rechter beslist dat de debatten terrug zijn geopend. De rechter stelt de vraag, als er een verkoopovereenkomst was, waarom er dan een verkoop/aankoop belofte moest worden getekend. Nu hebben d verkopers een eerste vonnis schriftelijk ingediend.
Hierop staat ergens tussenin, in kleine letters dat de verkopers niet akkoord gaan met een aantal stukken uit mijn stukkenbundel. Dit omdat het blijkbaar vertrouwelijke e-mailverkeer was met mijn toenmalige advocaat.
Kan dit zomaar? Er was op deze stukken niet ingegaan de eerste maal op de rechtbank.
Ook zeggen ze dat we een onderlin akkoord hadden voor de ontbinding van het eerste contract, nl de verkoopovereenkomst. Wij hebben blijven deze overeenkomst aanhalen, daar de afmetingen van perceel en oprit totaal verschillen van het tweede contract. In bestane toestand verschilt het nog een keer.
Wat kan ik doen, en kan ik verwijzen naar iets in het bw...