Hallo allemaal,
Mijn vriendin en ik hebben enkele maanden geleden een huis gekocht, maar door enkele tegenslagen is dit nog altijd niet in orde. Nu weten wij niet waar we staan of wat we kunnen doen, daarmee vraag ik hier even advies. Mijn excuses voor de lange tekst, maar ik probeer het zo helder en duidelijk mogelijk uit te leggen.
Op 8 februari is ons bod aanvaard door de man die toen in het huis woonde. Het huis was echter niet van hem, maar van zijn moeder. Zij was toen al in een tehuis ondergebracht met beginnende dementie. Ze had wel een volmacht gegeven aan haar zoon om alles voor de verkoop van het huis te regelen en te onderteken. De makelaar had ons toen ook verzekerd dat de volmacht volledig in orde was en dat we ons nergens zorgen over hoefden te maken. Het immo-kantoor heeft ergens in december die volmacht in orde gebracht.
We tekenden op 9 maart het compromis, samen met die man en we moesten dus alleen nog wachten op 24 juni. De dag waarop we onze akte zouden tekenen. Later vernamen we dat er ergens in mei een notariële volmacht is opgesteld bij de notaris om de akte te kunnen laten tekenen door die man.
In tussentijd is er een kleinzoon van mevrouw in opstand gekomen. (Dit is een zoon van een overleden broer van de man die in het huis woont.)
Hij wilde mevrouw onder bewind laten plaatsen, omdat hij vond dat zij niet meer bij haar verstand was. Zo zou de volmacht ook niet meer geldig zijn.
Op 22 juni is hij daar dan ook in geslaagd en mevrouw werd sindsdien volledig onder bewind geplaatst, waardoor de akte op 24 juni niet kon doorgaan.
Onze notaris is sindsdien aan het uitzoeken hoe het nu verder moet. Ze heeft ons enkele weken geleden verzekerd dat ze ervoor zou zorgen dat we midden juli in het huis zouden kunnen (ongeacht of er tegen dan al een akte getekend is of niet). Ze hebben overlegd met de bewindvoerder (een onafhankelijke advocaat), maar hij zag dit niet zitten.
Nu gaat het dus niet mogelijk zijn om de akte te verlijden voor 9 juli (4 maanden na tekenen compromis). Dit is redelijk lastig omdat wij onze huur al hebben opgezegd en wij eind juli uit ons huurhuis moeten. Ook hebben wij een lening bekomen die maar geldig is tot eind juli. Na deze datum vervalt deze en moeten we dus een nieuwe aanvraag doen, met de rentevoeten van dit moment!
Volgens het compromis, hebben wij ook geen recht op schadevergoeding omdat geen van de twee partijen de verkoop NIET wil laten doorgaan. Daarin staat de 10% van het bedrag moet worden betaald indien een van de partijen de verkoop weigert te laten doorgaan, maar dit is dus niet het geval...
Hier nu enkele vragen:
- Wat zijn onze rechten en plichten nu het compromis verlopen is? Zijn wij verplicht te kopen of mogen wij de verkoop toch nog weigeren?
- Stel dat de bewindvoerder beslist om te verkopen, moeten wij dan een nieuw compromis tekenen en vervolgens de akte?
- Stel dat de bewindvoerder beslist dat de prijs te laag is voor dit huis, of voor een andere reden niet wil verkopen, kan hij de verkoop dan weigeren en kunnen onze gemaakte kosten vergoed worden? En door wie dan?
- Zijn er kosten verbonden aan het verkrijgen van een lening zonder dat deze effectief doorgaat? (alles was al getekend bij de bank)
- Moeten wij de notaris betalen indien de verkoop toch niet zou door gaan?
Dank alvast bij voorbaat voor antwoord op een van deze vragen.