Verkoopsbelofte zonder elektrische keuring

egezels
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoopsbelofte zonder elektrische keuring

#1 , 19 jul 2016 22:39

Dit onderwerp werd hier reeds enkele malen aangehaald, maar ik vond geen sluitend antwoord op mijn vraag.

We overwegen een huis te kopen dat werd gebouwd in 1978. Het immo-kantoor kan geen attest van elektrische keuring voorleggen (wegens verloren door de eigenaar). Ik vroeg ook al enkele malen naar de bouwplannen van het huis. Het immo-kantoor wil ons nu een verkoopsbelofte doen tekenen, wat meestal inhoudt dat bij verbreken daarvan je 10% van de verkoopsprijs verschuldigd bent. In het contract zou dan een clausule komen dat bij negatief keuringsattest de verkoop niet doorgaat. De bouwplannen willen ze pas overhandigen op het moment van de verkoopsbelofte.

Enkele vragen hierover:
Volgens mij kan een woning niet te koop worden gesteld zonder keuringsverslag?
Ben ik verplicht, na opname van de clausule dat de verkoop niet doorgaat bij negatief keuringsverslag, een bedrag te betalen aan het Immokantoor?
Kan dat contract verbroken worden zonder gevolgen als dat keuringsverslag negatief blijkt?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 20 jul 2016 07:15

Er is een keuringsverslag nodig voor de verkoop, maar dit hoeft niet positief te zijn , dit mag ook negatief zijn, dan hebben de kopers nog 18 maanden den tijd om het opnieuw te laten keuren !
Ben ik verplicht, na opname van de clausule dat de verkoop niet doorgaat bij negatief keuringsverslag, een bedrag te betalen aan het Immokantoor?
Kan dat contract verbroken worden zonder gevolgen als dat keuringsverslag negatief blijkt?
Ja

neen ! je heeft dus 18 maanden om het opnieuw te laten keuren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#3 , 20 jul 2016 07:28

OP kan imho toch perfect een ontbindende voorwaarde ivm een positief keuringsverslag in het compromis opleggen. Dat kan evengoed zoals de ontbindende voorwaarde van het niet bekomen van een lening.

Zonder zo'n ontbindende voorwaarde is een negatief keuringsverslag idd geen probleem, dat klopt wel.

Ik zou overigens nooit een woning kopen waar de verkopers/het immokantoor de bouwplannen pas willen overhandigen op het moment van de verkoopsbelofte (als met overhandigen "inkijken" bedoelt wordt toch). Dat lijkt me toch gevaarlijk qua bouwkundige gebreken.

Reclame

Meeboo

#4 , 20 jul 2016 07:51

eerlijk gezegd ga je imo weinig huizen vinden van de jaren 70 met een positief keuringsverslag.

denlowie

#5 , 20 jul 2016 08:07

Waarom laat men het niet keuren, dit kost ongeveer 125€, als men een huis koopt van een paar honderd duizend euro zal het dit bedrag het wel niet meer maken zeker.
Wat ik zeker weet is wat meeboo schreef dat de keuring negatief zal zijn, daar er geen schema meer voorhanden is, dus eigenlijk zou men eerst een vakman moeten laten komen om de zaak eens te bekijken, want een huis van 38 jaar oud is meestal niet meer update
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii

#6 , 20 jul 2016 08:42

Keuringsverslag zou k niet van wakker liggen. Dat komt wel goed. Bekijk de installatie eens goed en je krijgt al een goed idee van wat je te wachten staat. k Zou mij wel duchten voor bouwovertredingen en de compromis/verkoopsovereenkomst niet tekenen zonder de plannen gezien te hebben. Is er bijgebouwd?

JPV

#7 , 20 jul 2016 08:52

eerlijk gezegd ga je imo weinig huizen vinden van de jaren 70 met een positief keuringsverslag.
ben ik mee eens. Je kan dan echter nog altijd afhankelijk van de gebreken een andere verkoopprijs afspreken.

Wij hebben een woning gekocht van bouwjaar 92. Daar verwacht je idd geen problemen mee.

Maar voor een bouw uit de jaren 70 zou ik wel, tenzij je verstand hebt van electriciteit, iemand laten komen OF zo'n keuringsverslag eisen.

Electriciteit kost geen stukken van mensen, maar kan toch wel veel hinder veroorzaken als leidingen volledig vernieuwd moeten worden indien ze amateuristisch aangelegd werd (en in de jaren 70 werd niet zo nauw gekeken naar electriciteitswerken en werden veel woningen "met vrienden" gebouwd).

egezels
Topic Starter

#8 , 20 jul 2016 10:36

Immo heeft me verzekerd dat bij het tekenen van de verkoopsbelofte geen risico voor ons is verbonden, en dat een clausule wordt opgenomen onder voorbehoud van positief keuringsverslag. Ik heb wat gepushed bij Immo en kan de plannen vandaag ophalen.

Ik stel mij daar toch nog steeds vragen waarom die zaken niet gewoon op tafel kunnen gelegd worden. Er is inderdaad bijgebouwd, een losstaande garage naast het huis. OP de website van de Immo staat wel dat de vergunning in orde is.

Meeboo

#9 , 20 jul 2016 10:58

Ga je het huis laten gaan als de boel wordt afgekeurd?
het is niet verplicht om goedgekeurd attest te hebben bij de verkoop van een huis en zoals ik al zei ga je bij zulke huizen weinig goedgekeurde elektriciteitsinstallaties vinden.

of denk je dat de huidige eigenaar nog de kosten gaat doen om alles up to date te maken?

bij huizen van die ouderdom reken je best de vernieuwing of "up to date" maken van de installatie mee in je budget.

Terug naar “Kopen”