Aankoop huis

MariS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop huis

#1 , 22 jul 2016 14:52

Beste
Mijn partner en ik hebben een huis gekocht en in ons eerste huis, dat we ondertussen verkocht hebben, hadden wij elk 50% ingebracht (hetzelfde bedrag) en voor de rest geleend, maar nu zou mijn partner bij de aankoop van ons nieuwe huis veel meer inbrengen dan ik en wil hij deze opsplitsing (dus verdeling van het ingebrachte geld) ook via de notaris willen laten vastleggen. Alleen vind ik dat niet helemaal eerlijk om puur naar 'centen' te kijken, omdat ik onder andere voor onze twee kindjes met zwangerschapsverlof ben geweest (en daardoor inkomensverlies heb geleden), omdat de kindjes bij mijn partner ten laste staan en hij daardoor ook al een hoger nettoloon heeft, omdat ik omwille van ons gezin momenteel deeltijds werk enz...
Weet u hoe we dit 'eerlijk' zouden kunnen bepalen, VOOR het geval het ooit zou mislopen en er vanalles verdeeld moet worden? Wij wonen momenteel wettelijk samen.

Alvast bedankt voor het eventueel advies.

Vriendelijke groeten
MariS

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 23 jul 2016 17:20

Bij wettelijk samenwonen "moet" elke partner middelen inbrengen om het huishouden draaiende te houden ifv z n mogelijkheden. Er zijn dus geen regels doch enkel onderlinge afspraken.

Daar jij veel inkomen laat vallen in het belang van het gezin vind ik het "normaal" dat daar iets tegenover staat. Je zou bv in extremis richting wettelijke regeling kunnen gaan (= alsof getrouwd zonder huwelijkscontract)

De wettelijke regeling is "scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinst". De scheiding is er voor wat je had voor t trouwen (en erfenissen) doch alles wat je verdient gaat in de gemeenschap.

Het huidige huis is 50-50. Da s al makkelijk.

Makkelijkst is ook 50-50 voor t nieuwe huis als compensatie van hem voor jouw (onbetaalde) inzet.

Een tussencompromis kan zijn dat hij meer spaargeld opbouwd omdat hij - toen je beiden nog voltijds werkte - meer verdiende dan jij.

Iets moeilijker is dit om een simulatie maken hoeveel meer spaargeld je zou hebben indien je voltijds was blijven werken en elk proportioneel aan t inkomen (of 50-50) bijdroeg aan t huishoudgeld (incluis afbetaling lening).

Als hij meer verdiende dan jij zou je al kunnen afspreken dat wat hij netto meer verdiende dan jij toen je voltijds werkte 100% van hem blijft.

Maak dezelfde oefening met je huidig inkomen en de huidige verdeling van de gezinsbetalingen. Wat jij nu minder spaart dan toen je voltijds werkte "geeft" hij je maandelijks als compensatie. Vergeet de correctie voor aftrek kinderen niet. Werk best met de jaarlijkse nettobedragen die je op de belastingsafrekeningen vindt en maak voor hem een simulatie "met" en "zonder" kinderen.

Gebruik dan die berekende spaarpotten, verhoogd met elk de helft van de netto opbrengst van de verkoop van het huis, om de nieuwe percntages te bepalen op de totale kostprijs van de nieuwe woning. Bv jij brengt 25% in, hij 35% en je blijft samen de lening afbetalen.

Er zijn natuurlijk andere varianten denkbaar. t Is aan jullie om er je uit te praten/berekenen.

asperger
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2016 17:37

Om al die problemen te vermijden werd het instituut van het huwelijk uitgevonden.....en dan in de eerste plaats de wettelijke regeling.
Financieel/materieel gezien zitten jullie nu in een situatie van volledige scheiding van goederen.
Dat is de wet. De rest zijn keuzes die men maakt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Kopen”