probleem met aankoop van een huis / keuken verdwijnen

solemio
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

probleem met aankoop van een huis / keuken verdwijnen

#1 , 19 aug 2016 10:55

Beste: Ik ben enkele weken geleden een huis gekocht.
In de beschrijving van de IMMO kantoor stond duidelijk: professioneel ingerichte keuken met foto s ervan.
Deze keuken bevond zich in een aparte ruimte, genoemd atelier.
Ik heb deze keuken ook tijdens bezoek aan het huis gezien. Deze was zoals beschrijven en conform met foto s.
In het huis zelf was er een zeer beperkte keuken: een kleine wasbak + 2 kookplaten.

Ik heb gerekend (bij gebrek van de keuken in het huis) - op de aparte keuken in de atelier te gebruiken die beschrijven was en ook zoals gezien tijdens huisbezoek

Tijdens ondertekenen van de compromis heeft de eigenaar gevraagd om de metalen tafel van de professionele keuken te kunnen mee nemen, en ik ging akkoord ermee. Het ging alleen over de tafel. Was duidelijk afgesproken en in aanwezigheid van zijn notaris.
Bij betreden van het huis heb ik gezien dat de eigenaar niet alleen de afgesproken tafel heeft meegenomen maar ook ALLE kasten. Zo heb ik geen enkele kast en geen keuken.

Ik heb de klacht naar de Immo gestuurd – maar tot op heden geen antwoord

Wat kan ik nog doen? Welke rechten heb ik?

De professionele keuken stond in beschrijving en foto s, maar is voor 90 % weg genomen door de eigenaar. De kasten van de keuken waren wel los van de muren – maar het huis was te koop aangeboden met de kasten en alle inrichting van de keuken. Dit was voor mij een belangrijk punt voor beslissing om dat huis te kopen.

Graag uw advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 19 aug 2016 10:58

Wat staat er exact op papier over de keuken?

U moet de vorige eigenaar in gebreke stellen, niet de immo. Meldt dit ook aan uw notaris.

Milo72

#3 , 19 aug 2016 11:46

- wat maakt nog deel uit van die "professionele keuken" ? Als een prof. kookvuur en dampkap en oven(s) er nog staan, staat er nog steeds een professionele keuken

- wat bedoel je met "De kasten van de keuken waren wel los van de muren" ? Zijn het gewoon vrijstaande kasten, of zijn het de gekende keukenkasten, die aan elkaar EN aan de muur vasthangen ?

– "maar het huis was te koop aangeboden met de kasten en alle inrichting van de keuken." Staat dit letterlijk in de advertentie / compromis / verkoopakte, of veronderstel je dat omdat de kasten op de foto's stonden ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

solemio
Topic Starter

#4 , 19 aug 2016 12:58

Het staat: volledig ingerichte professionele keuken, en foto s ervan. Op de foto s staan de kasten en de tafel.
De kasten en de tafel waren van INOX en waren los. Je ziet veel van zulke kasten in de restaurant keukens.
De eigenaar heeft gevraagd om de tafel te mogen mee nemen. Ik heb mijn toestemming gegeven.

bosprocureur

#5 , 19 aug 2016 13:23

Moet de akte nog verleden worden?

solemio
Topic Starter

#6 , 19 aug 2016 14:50

De acte is reeds getelekend, ik woon al 2 weken in het huis, heb wel foto s

mava105

#7 , 19 aug 2016 15:55

Al wat los staat van de muur, dat wil zeggen, niet is vastgeschroefd aan muur of vloer, is roerend door bestemming, en mag dus worden meegenomen. Rechtbank zal meer dan waarschijnlijk ook zo reageren. Dat het op de foto staat doet niets af terzake. Hoe moet het anders met mensen die hun appartement te koop stellen en waar op de foto's een deel van deinboedel is te zien. Als je iets afspreekt, laat dit dan op papier zetten, dan heb je dergelijke zaken niet voor.

jef007

#8 , 20 aug 2016 14:29

TS starter heeft toch woning en een professionele keuken gekocht. Maakt het dan uit dat die kasten los of vast staan?

denlowie

#9 , 20 aug 2016 15:24

Natuurlijk, men neemt toch ook je kleerkast mee als je verhuist !

Als je kleerkast in de muur ingewerkt is dan moet je dit laten staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#10 , 20 aug 2016 15:51

In de beschrijving van de IMMO kantoor stond duidelijk: professioneel ingerichte keuken met foto s ervan.
Als u dit kunt bewijzen zal verkoper moeten zorgen dat die keuken er terug staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox

#11 , 22 aug 2016 09:47

Natuurlijk, men neemt toch ook je kleerkast mee als je verhuist !
Niet als je een huis met kleerkast verkoopt.

giserke

#12 , 22 aug 2016 10:54

Al wat los staat van de muur, dat wil zeggen, niet is vastgeschroefd aan muur of vloer, is roerend door bestemming, en mag dus worden meegenomen. Rechtbank zal meer dan waarschijnlijk ook zo reageren. Dat het op de foto staat doet niets af terzake. Hoe moet het anders met mensen die hun appartement te koop stellen en waar op de foto's een deel van deinboedel is te zien. Als je iets afspreekt, laat dit dan op papier zetten, dan heb je dergelijke zaken niet voor.
Als TS een woning koopt met inrichting dan is wel degelijk de losse inboedel inbegrepen.
Maar die inboedel met dan wel omschreven worden als bijlage bij de akte en er moet een plaatsbeschrijving gemaakt worden.
Dit doe je tijdens het tekenen van de compromis.

TS heeft waarschijnlijk de fout gemaakt niks op papier te zetten ivm de inboedel.

solemio
Topic Starter

#13 , 22 aug 2016 12:29

De immo en de eigenaar hebben de keuken als troef gebruikt voor verkoop. Want in het huis zelf ( de prof. keuken stond apart in een soort atelier) is er maar een blok met: een halve wasbak en fornuis met 2 kookplaten, meer niet.

denlowie

#14 , 22 aug 2016 12:34

Ik betwijfel of de keukens nog altijd onroerend goed is.

Ik heb de laatste twee jaar maar even 4 keukens geplaatst bij zoon en kleinkinderen, al de kasten, boven en onder die hangen aan een rail, op 5 minuten is de totale keuken buiten, niks is vast geschroefd, die hangen zoals je een spiegel ophangt, dit toch even ter informatie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#15 , 22 aug 2016 12:53

Of dit roerend of onroerend is maakt niets uit, het was inbegrepen in de aankoop. Had het niet zo geweest had koper dit niet gekocht of voor een lagere prijs.
Waarschijnlijk hebben ze een fout gemaakt, om dit niet te laten opnemen in de compromis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”