Verborgen gebrek na aankoop appartement - verkoper rekt de zaak

Carl Hanen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek na aankoop appartement - verkoper rekt de zaak

#1 , 01 sep 2016 19:10

Beste forum,

Zo'n 3 maanden geleden kocht ik een nieuwbouw appartement (eerste bewoner). Na ongeveer een maand kreeg ik van de onderburen te horen dat er water langs hun muur naar beden sijpelde nadat ik mijn badkamer gebruikte. Een loodgieter kwam langs en stelde vast dat er dus een lek in mijn badkamerafvoer moest zijn.

De badkamer is sinds de vaststelling niet meer gebruikt om de 'schade' te beperken. Er komt dus ook geen verzekering aan te pas omdat er geen noemenswaardige schade is. Ondertussen kan ik wel al 2 maanden de badkamer niet gebruiken.

Na enkele keren contact te hebben opgenomen met de makelaar , en nadien met de verkoper (welke tevens de bouwheer is van het appartement), hebben ze op eigen initiatief nog eens loodgieter langs gestuurd. Deze stelde uiteraard hetzelfde vast als de vorige, maar voegde er aan toe dat er een lekdetectie moet gebeuren door een gespecialiseerd bedrijf.

Er is mij gezegd dat dit onder de garantie valt van de aankoop van het appartement, en dat de verkoper dus moet zorgen voor een oplossing op zijn kosten.

Nu zegt de verkoper dat ik zelf een lekdetectie moet laten uitvoeren, om de schade en de verantwoordelijkheid te laten bepalen. Dit zou dan gemakkelijk door de verzekering kunnen geregeld worden(?). Het lijkt mij onzin aangezien ze sowieso verantwoordelijk zijn voor dit verborgen gebrek.


Na 2 maanden(!) over-en weer getelefoneer en e-mail heb ik de indruk dat de bouwfirma(verkoper) dit gewoon aan het rekken is. In de hoop dat ik het zo beu wordt dat ik het zelf oplos. Dit zal echter nooit gebeuren, al moet het 5 jaar duren...


Ik zou een advocaat op de zaak zetten, maar dit werd mij in eerste instantie afgeraden omdat bouwfirma's dan 'dubbelplooien' en je vertrokken bent voor een lange juridische strijd...


Enkele vragen:
1) De eerste loodgieter die is langsgeweest, is door de syndicus langsgestuurd om het lek vast te stellen. Deze heeft zijn factuur naar mij gestuurd. Kan dit zomaar, en kan ik die kosten terughalen bij de verzekering/verkoper?
2) Ik heb geen officiële ingebrekestelling ingediend. Is dit nog aan te raden, aangezien de verkoper al op de hoogte is?
3) Is het normaal dat ik de lekdetectie nu zelf moet laten uitvoeren? Hoe wordt dit geregeld via de verzekering, en wiens verzekering is dat dan?
4) Tips over hoe dit aan te pakken zijn welkom


Bedankt voor jullie reacties alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 7059

#2 , 01 sep 2016 19:32

Er is dus geen noemenswaardige schade.... En u kan al twee maand die badkamer niet gebruiken. Bij dit weer...

En u bent bereid desnoods nog 5 jaar te wachten...

Waarom houdt u het niet simpel, en doe aangifte bij uw brandverzekering.

Zorg best voor een schaderaming, eventueel van de loodgieter die langsgeweest is. En maak voorbehoud over de betaling van zijn eerste factuur (opdrachtgever is toch betaler?). Als de schade door u veroorzaakt werd, zullen zij uw buur uitbetalen, en ook uw eigen schade (na afhouding ban de vrijstelling). En als er ergens een schuldige partij te vinden is, zullen zij die wel op het matje roepen om hen terug te betalen; tegelijk zal (als het aan de bouwfirma ligt) de frank of de euro wel vallen, en zal de schade hersteld worden.

Is dit verkeerd geredeneerd, graag correctie.

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 sep 2016 20:10

ALTIJD een aangetekende ingebrekestelling verzenden naar bouwheer, met kopie via gewone post.
Hoe ga je naderhand uw telefoontje aan de bouwheer bewijzen. Je laat dit al veel te lang aanslepen. Vat de koe bij de hoorns, en val iedereen lastig die ook maar iets te maken kan hebben met uw probleem.
Door wie werd de syndicus aangesteld? Vermoedelijk de bouwheer, en dan eet hij uit zijn handje.
Geef het aan aan uw verzekering, en dit zo spoedig mogelijk.
Bouwheer houdt u aan het lijntje. Makelaar heeft in deze niets te zien. Hij is maar de tussenpersoon tussen bouwheer en uzelf. Hem aanschrijven en tijd en geldverspilling.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 01 sep 2016 20:14

Normaal gezien heeft TS geen verzekering maar is er een blokpolis.
De beheerder van die polis is de syndicus.
De syndicus is dan ook de enige die actie moet ondernemen.

Het weze duidelijk dat het probleem onder de waarborg valt, ten laste is van de promtor/bouwheer en dat de verzekering om die reden geen schade zal vergoeden. TS had ook nooit enige factuur mogen betalen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”