Onderhandse lening voor aankoop woning

Yann63
Topic Starter

Onderhandse lening voor aankoop woning

#1 , 15 okt 2016 17:05

Stel dat persoon A aan persoon B een bedrag leent voor de aankoop van een woning zodat persoon B geen hypothecaire lening dient af te sluiten bij een bank.

Is het dan mogelijk voor persoon B om de betaalde intresten in te brengen op zijn belastingaangifte? En zoja, dient zoiets dan vastgelegd te worden in een notariële akte.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 17 okt 2016 09:49

Niet mogelijk, aangezien dit fiscaal enkel mogelijk is voor hypothecaire leningen, die ingeschreven zijn.
Tenzij persoon A effectief een document zou opstellen, een hypotheek zou vestigen op de woonst, en dit allemaal laat inschrijven via een notaris bij de registratie.
En in dat geval zou ik niet begrijpen waarom er niet simpelweg voor een bank gekozen is.

polk

#3 , 17 okt 2016 10:03

Een van de voorwaarden om recht te hebben op de aftrek is bovendien dat de lening:

'afgesloten moet zijn bij een instelling die gevestigd is in de Europese Economische Ruimte (EER)'.

Leningen bij natuurlijke personen komen niet in aanmerking, een persoon is geen instelling.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2016 11:44

Verder moet je ook het contractnummer van de lening ingeven op je belastingsaangifte. Geen idee hoe een natuurlijk persoon aan zo'n contractnummer gaat komen.

Kortom: neen, dit kan niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”