Hallo iedereen,
Mijn vriendin en ik hebben in augustus een appartement gekocht op de tweede (en bovenste) verdieping. Bij het bezichtigen, voor de aankoop dus, hebben we gevraagd naar het dak. De verkopers zeiden dat het dak in goede staat was, maar wel geïsoleerd moest worden. Er waren zeker geen problemen mee. We zijn zelf niet op het dak geweest, onder meer omdat het alleen bereikbaar is via een smalle opening in het dak, waar je een ladder voor moet gebruiken. Daarnaast hebben de verkopers zes maanden voor verkoop de keukenmuur volledig behangen - dit wordt relevant.
Nu merkten wij bij het afhalen van het behang dat er een natte muur was in de keuken, naast het keukenraam. Ook is het metalen frame van het raam aan die kant volledig verroest. We hebben meteen contact opgenomen met een dakwerker om naar ons dak te laten kijken, omdat we vreesden dat daar het probleem lag. Er zijn er drie geweest en alle drie kwamen ze tot dezelfde conclusie: de roofing op het dak is rot, gescheurd, en moet dringend worden vervangen omdat er elk moment nieuwe lekken kunnen ontstaan. Ook een grappig detail: de derde dakwerker was een jaar geleden al bij de verkopers langs geweest en had toen hetzelfde tegen hen gezegd. Ook de natte muur was er toen al - dat was voordat ze er behang over hebben geplakt. Die dakwerker had bovendien toen een offerte gemaakt voor de herstelling van het dak, maar had daarna van de verkopers niks gehoord. In ieder geval: ze wisten heel goed dat het dak rot was.
Mijn vraag is de volgende: geldt de staat van het dak als een verborgen gebrek? De natte muur wel lijkt mij, want ze hebben er behang over geplakt toen ze wisten dat het al nat was en niet gemeld aan ons als kopers. Het dak hebben ze dus over gezegd dat het in goede staat was, maar wel geïsoleerd moest worden. De situatie is echter veel serieuzer en acuter dan dat, wat ze ook bewust hebben verzwegen. Maar we zijn zelf niet op het dak gaan kijken - wordt dat verwacht van potentiële kopers?
Als jullie een antwoord kunnen bieden, zijn mijn vriendin en ik jullie eeuwig dankbaar. Ook als het geen positief antwoord is.
Vriendelijke groeten,
Vincent