minwaarde van woning

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: minwaarde van woning

#46 , 08 nov 2016 09:31

wettelijk is dat zo maar als een advocaat dit hele verhaal uit de doeken doet voor de rechter kan er misschien een ander oordeel geveld worden.
Maar als de rechter de 10% aanhoud zoals het wettelijk is voorgeschreven dan ga je ook nog de kosten betalen en dit kan ook nog hoog oplopen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karine.blockmans
Topic Starter

#47 , 08 nov 2016 11:58

notarissen werken niet met blokkeren van bepaald bedrag zeggen ze. Geen optie dus.

karine.blockmans
Topic Starter

#48 , 08 nov 2016 11:59

Idd, dat hebben we ook in ons achterhoofd. Ik blijf met een wrang gevoel achter. Koper wist perfect van bij aanvang de problematiek en zou er nu nog in slagen om 40.000 euro uit je zakken te sleuren.

Reclame

KimSe

#49 , 08 nov 2016 12:09

Is een van de door de koper voorgestelde opties die ook voor jullie een optie is? hetzij mits andere voorwaarden...

Als jullie geen van de 3 voorgestelde opties kunnen/willen aanvaarden, lijkt het mij duidelijk dat dit rechtbank zal worden.
Als jullie wel een optie zien in een van de voorstellen kunnen jullie misschien een tegenvoorstel doen, maar ik heb ook de indruk dat de koper hier aan de touwtjes trekt...

karine.blockmans
Topic Starter

#50 , 08 nov 2016 12:24

de notaris zegt dat het nu moet stoppen met ping pong over en weer en tegenvoorstellen blijven doen naar elkaar.
We zouden kunnen zeggen verbreken en 30.000 ipv 40.000. Stel dat hij zich dan bedenkt ... en die optie opdoekt.
Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat een koper zo de touwtjes in handen heeft ? is dit dan bij elke verkoop zo of ligt dit aan de notaris politiek ?
We moeten nu beslissen welke van de 3 we kiezen. Het duurt nu al lang genoeg zegt hij.... niet onze fout dat de koper er tijd voor neemt van 25/9 tot gisteren om te antwoorden maar bon ...

KimSe

#51 , 08 nov 2016 12:33

"de notaris" is jullie notaris?
Lijkt mij ook niet echt jullie belangen te behartigen dan...

Mocht ik in jullie schoenen staan ik zou opteren voor optie 2... (minprijs van 25.000 euro)
Als op die manier de verkoop kan doorgaan...

karine.blockmans
Topic Starter

#52 , 08 nov 2016 12:37

dé is idd de onze
je uitspraak hebben ons al meerdere mensen gezegd. Het is een lastig dossier met veel over en weer gebel waar al veel tijd is ingekropen. En die tijd zullen ze liever in makkelijke dossiers steken waar sneller geld mee verdient is.
Blijkt ook dat -als wij het opnieuw verkopen aan andere koper- we wel een andere notaris mogen raadplegen maar we voor een gedeelte werk wel een rekening zullen krijgen (van hoeveel ???).

KimSe

#53 , 08 nov 2016 13:09

Inderdaad...
De kosten die jullie notaris heeft moeten maken (opmaak dossier, opvragen stukken, ed) kan hij aan jullie factureren...

karine.blockmans
Topic Starter

#54 , 08 nov 2016 13:18

die koper heeft nu 4 maand met ons voeten gespeeld, ziek gemaakt (ben werkonbekwaam gezet door de situatie) en nu wordt hij er nog rijkelijk voor betaald. Rechtvaardigheid in België ?

JPV: [land verwijdert, doet hier totaal niet toe]

KimSe

#55 , 08 nov 2016 13:29

dank u Poene voor de uitleg.
We hebben vandaag 3 tegenvoorstellen gekregen waar we van achterover vielen
1) 10.000 euro blokkeren en wij blijven gedurende 5 jaar aansprakelijk voor boetes, afbraak, schadevergoedingen, ...
2) kopen mits 25.000 euro minder te betalen dan in compromis vermeld
3) ontbinden in der minne maar hij vraagt 10 % van de aankoopsom.

O.i. zijn ze alle drie al even slecht voor ons.
rechtvaardig is het zeker niet, maar volgens mij is het financieel wel de minst pijnlijke optie...

Bij 1) weten jullie niet waar jullie uitkomen en hypothekeren jullie de situatie voor de komende 5 jaar... niemand heeft een glazen bol...
bij 3) betalen jullie 10% schadevergoeding wat op zich al meer zal zijn dan de 25.000 euro (neem ik aan) zonder de garantie van de prijs die een volgende koper zal willen bieden...

Bij 2) zijn jullie zeker... 1. van het bedrag, geen cent meer... 2. Van de verkoop.

Het is kiezen tussen cholera en de pest zoals ze zeggen...

karine.blockmans
Topic Starter

#56 , 08 nov 2016 14:32

optie 1 gaan we zeker niet voor.
ik neig nog eerder naar de korte pijn en te gaan voor optie 3, gewoon dat hij ook niet zal krijgen wat hij graag zou hebben.
ik heb wel de indruk dat de notaris ons van een advocaat weg houdt ... kan er misschien in de compromis iets zijn opgenomen dat tegenstrijdig is en zich naar hem kan keren ?
er staat nl. in vermeld helemaal vooraan dat de meldingsplicht werd aangevraagd en enkele bladzijden later staat er vermeld dat er geen stedeb. overtredingen zijn. Wij hebben dit geïnterpreteerd dat de vergunningen voor veranda/tuinhuis niet oké waren op moment van ondertekening compromis en de woning zelf heeft geen overtredingen.
ik weet niet of een advocaat daar duidelijkheid kan in scheppen

denlowie

#57 , 08 nov 2016 14:36

Van welk land die koper ook komt hij profiteer maar van jullie fouten uit het verleden, dit is zijn schuld niet !

En dit heeft niks met het rechtvaardiging beginsel te maken, hadden jullie gedaan wat moest gedaan worden ,had de verkoper nu geen enkel punt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

karine.blockmans
Topic Starter

#58 , 08 nov 2016 14:47

dit vind ik heel kort door de bocht van u
foute informatie door de gemeente aangeleverd

mjers

#59 , 08 nov 2016 15:20

Vind ik ook wel Karine.
Het is makkelijk om hier een oordeel te vellen vanachter een computerscherm.

Kunt u enigzins bewijzen dat de foutieve informatie door de gemeente is aangeleverd? Kunt u hen dan niet in gebreke stellen?
Hebt u nog geen advocaat gecontacteerd?

In ieder geval is dit een rotte situatie voor jullie. Er is inderdaad een groot verschil tussen de wet en rechtvaardigheid.

karine.blockmans
Topic Starter

#60 , 08 nov 2016 15:56

Bedankt voor het begrip.
We hebben dit inderdaad zwart op wit op papier staan (op mail) dat ze zich vergist hebben. We hebben dit ook al aangekaart tijdens een meeting dat deze situatie er nooit had geweest als de ambtenaren achter hun loket hun werk deftig hadden gedaan. Reactie : schouders ophalen en antwoorden : ik was het niet. Als de betrokken personen er worden bijgehaald nog minder reactie. De paraplu's worden langs alle kanten opengetrokken. Blijkbaar is het niet evident om een bestuur in gebreke te stellen. We hebben morgen afspraak met een advocaat. Hoe dan ook, we naderen de deadline voor het betalen van de registratierechten en daar willen we absoluut tussenuit. We zullen dus geen tijd mogen verliezen en als het voor de rechtbank komt moeten we die voorschieten. het legt sowieso een enorme druk op de schouders, je zou moeten blij zijn met de aankoop van een andere woning en uitkijken naar de verhuis en plannen kunnen maken. In ons geval blijven we geconfronteerd met deze situatie en gaat het plezier van de aankoop volledig in de mist;

Terug naar “Kopen”