Grote onverwachte kosten renovatie gebouw na aankoop appartement

Lisaaa
Topic Starter

Grote onverwachte kosten renovatie gebouw na aankoop appartement

#1 , 12 nov 2016 11:37

Beste,

Ik kocht recent mijn eerste woning aan. Het betreft een appartement in een blok met 46 appartementen.

Nog geen twee weken nadat de verkoop rond is, wordt ik door de syndicus van het gebouw ingelicht over offertes voor renovatiewerken aan het dak, de gevel en de terrassen.

Goed voor zo een 17.000 EUR per appartement.

Bij nader inzien van de verslagen van de algemene vergadering en bijzondere algemene vergadering zie ik hier inderdaad iets van instaan.

Mijn vraag is of de notaris noch de makelaar noch de verkoper een informatieplicht naar de kopers toe heeft omtrent grote geplande kosten? (de kosten moeten wel nog gestemd worden in de AV maar er is wel al jaren sprake van).

Ik weet dat zij inderdaad een informatieplicht hebben maar vraag me af of ik, door het in het bezit zijn van de verslagen van de algemene vergadering, verwacht werd dit te weten.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvg,

Lisa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2016 12:14

"Ik weet dat zij inderdaad een informatieplicht hebben maar vraag me af of ik, door het in het bezit zijn van de verslagen van de algemene vergadering, verwacht werd dit te weten."

Neen u kunt dat niet weten want die verslagen werden u (verplicht) overhandigd om het toilet mee te behangen....

Blijkbaar is er ook nog geen beslissing genomen die leidt tot opvragen van provisies aangezien de syndicus slechts offertes heeft aangevraagd.
Hierover moet de AV eerst nog beraadslagen en een beslissing nemen alvorens er sprake is van een verbintenis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2016 12:54

Volgens art. 577-11 §1 Burgerlijk Wetboek moet u vóór de ondertekening van de compromis (en zelfs voor uw bod) bepaalde syndicale inlichtingen ontvangen. Deze omvatten de notulen van de laatste 3 jaar. Nog voor u zich dus verbindt tot het kopen van het appartement heeft u de nodige informatie gekregen om u in te lichten over de mede-eigendom. Er wordt vanuit gegaan dat u deze documenten aandachtig leest.

Notulen zijn altijd belangrijk. Zo weet men wat de grootste klachten zijn (wanbetalers, lawaai, fietsen in de inkomhal) of... als er kostelijke werken gepland zijn. Nog voor u uw bod tekende, had u misschien een lagere prijs moeten bieden, gezien de grote kosten die eraan kwamen. Het kan goed zijn dat de verkoper daarom juist van zijn appartement verlost wou zijn. 17.000 EUR is enorm veel geld voor mensen met een klein inkomen.

Als u deze documenten tijdig - voor uw bod - ontvangen heeft, kunt u niets doen. Er is geen verplichting voor de verkoper of de notaris om de notulen, jaarrekeningen, etc. met u te overlopen en te bespreken. Jammer, maar van een koper wordt een bepaalde zorgvuldigheid verwacht.

Als u de documenten niet tijdig zou hebben ontvangen, verandert het verhaal misschien.

Reclame

Terug naar “Kopen”