Dag allen,
ik ben een single werkstudent die bijgevolg niet veel tijd heeft, maar wel reeds zuurverdiende centjes bijeensprokkelt.
Ik ben aan het spelen met het idee om een woning te kopen (appartement of huisje, nog geen piste gekozen) en meteen weer te verhuren. Op die manier kan ik mijn verkregen kapitaal laten renderen (met realistische verwachtingen natuurlijk), en toch nog bij mijn ouders blijven genieten van zowel de financiële als de tijdsmatige voordelen.
Ik heb 3 vraagjes:
1) Vrij algemeen: zien er mensen hier problemen in die ik over het hoofd zie? Ik ben mij bewust dat ik, door een lening aan te gaan, mijzelf een beetje klem kan zetten voor een toekomstige lening, mocht ik de liefde van mijn leven tegenkomen en over 3-4-5 jaar een eigen woning willen neerplanten. Maar ik bekijk het nu even puur juridisch-financieel als beleggingsoptie.
2) Zou het een beter plan zijn om een familielid/goeie vriend te betrekken, waardoor de eigen inleg dus halveert en we de risico's delen?
Zijn daar juridisch-financieel risico's waar ik aan moet denken, buiten dat alles goed op papier moet staan en dat de mogelijkheid op ruzie ontstaat natuurlijk?
3) Ik was aan het lezen over en simuleren via het Vlaams Woningfonds. Interessant genoeg vind ik daar nérgens terug dat ik daadwerkelijk zelf in die woning moet gaan wonen, via de loonberekening + personen ten laste + het feit dat ik nog geen woning op mijn naam heb zou ik daar gewoon kunnen lenen. Ik vermoed dat dit niet hun bedoeling is natuurlijk, maar ik kan blijkbaar wel via hen lenen? Zijn er juridisch toegestane manieren om iemand daadwerkelijk te verplichten in een woning te wonen in ruil voor een sociale lening?