Mijn partner en ik willen samen graag een woning kopen. Momenteel bezitten we elk reeds een woning die we aangekocht hebben voor dat we samen waren. Ikzelf (partner A) ben bereid mijn woning te verkopen terwijl mijn partner (partner B) zijn woning wil behouden om te verhuren.
We wonen momenteel enkel feitelijk samen maar we willen wel trouwen.
Hoe gaan we met deze verschillen om bij de aankoop van een gezamenlijke woning? Ik wil een regeling uitwerken die voor beide partners zo eerlijk mogelijk is en dat vind ik niet gemakkelijk. Wat advies hierin zou zeker welkom zijn.
Enkele fictieve cijfers om de situatie overzichtelijk te schetsen:
Partner A heeft (na verkoop van de eigen woning) een beschikbaar kapitaal van 150.000€, Partner B heeft (met behoud van de eigen woning) een kapitaal van 20.000€.
De aankoop van de nieuwe woning kost 400.000€ --> elke partner staat dan in voor 200.000€ --> partner A moet in theorie 50.000€ lenen en partner B moet 180.000€ lenen.
1. Leent elke partner apart? Of lenen beide partners samen 230.000€? In dat laatste geval moet partner A meer afbetalen dan nodig wat me niet eerlijk lijkt.
2. Stel dat we uit elkaar gaan, hoe wordt de eventuele meerwaarde verdeeld onder beide partners rekening houdend met het feit dat partner A flink wat meer heeft ingebracht in het begin
3. Als partner B zijn woning behoud, hoe ga je dan om met de huurinkomsten/KI van deze woning/belasting die op de extra huurinkomsten worden geheven? Moet partner A mee betalen in de nog lopende lening voor deze woning?
Alvast bedankt voor jullie advies/tijd.