commandverklaring bij onderhandse verkoop

SomTingWong
Topic Starter

commandverklaring bij onderhandse verkoop

#1 , 05 feb 2017 13:55

Hallo,

Kan een notaris optreden als tussenpersoon (gecommandeerde) bij een onderhandse verkoop ? Of mag dat niet vanwege deontologische redenen bv ?

Bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2017 16:33

Voor zover ik weet, is dit niet verboden. De belangrijkste verbodsbepalingen zijn opgenomen in art. 5 Notariswet en optreden als gecommandeerde staat er niet tussen. Het is ook te zien in welke setting het zich afspeelt. Als de notaris als privé-persoon optreedt - bv. omdat hij jouw broer is en het dossier niet zal behandelen - dan zie ik geen beletsel.

Maar als jij een 'gewone' cliënt bent die de notaris als stroman wil gebruiken om de compromis te laten tekenen dan zal de notaris hoogstwaarschijnlijk niet willen ingaan op je verzoek. Stel dat je geen commandverklaring aflegt, dan moet de notaris dat onroerend goed kopen... Ik vind het overigens ongepast om zich als notaris hiermee bezig te houden.

SomTingWong
Topic Starter

#3 , 06 feb 2017 12:05

ok, bedankt. Ik zal dan verder op zoek moeten gaan.

Ik lees :
"De aanwijzing van de werkelijke koper ('command') moet gebeuren bij notariële akte uiterlijk op de vijfde werkdag na het ondertekenen van het compromis. De eerste koper en de werkelijke koper moeten daarbij aanwezig zijn. De verkoper daarentegen niet. Voor Brussel en het Waalse Gewest bedraagt deze termijn slechts één werkdag."

De verkoper verkoopt het goed via zijn notaris. Ik mag de aanwijzing (ik + eerste koper aanwezig) laten gebeuren bij een andere notaris ?

Reclame

Poene
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2017 12:57

Ja, dat is volgens mij geen probleem. Het principe van de vrije notariskeuze geldt.

Echter als ik jou was, zou ik dit eerder doen bij de notaris van de verkoper. Hij kent het dossier door en door en moet zich minder inwerken om deze eenvoudige akte te maken. Je ziet maar.

Terug naar “Kopen”