Ik wil een huis aankopen, de persoon waarmee onderhandelt wordt is een familielid, nl. de echtgenoot van één van de eigenaars (het huis is in onverdeeldheid tussen 2 bejaarde zussen en een broer).
De compromis zou moeten ondertekend worden bij hun notaris (alle eigenaars moeten ondertekenen). Maar ik wil anoniem kopen, omdat ze anders niet willen verkopen aan mij. Via een tussenpersoon een commandverklaring in de compromis bij de notaris laten opnemen lijkt me moeilijk. De notaris zal hen hierover inlichten en dan krabbelen ze wellicht terug.
Ik zou daarom via een tussenpersoon de verkoper willen overhalen met onmiddellijk een compromis (incl commandverklaring en vermelding 'handelend als lasthebber en, bij afwezigheid, als sterkmaker.') en bankcheque op tafel te laten leggen. Maar de verkoper (echtgenoot) is zelfs geen eigenaar, in principe is de compromis niet geldig en zouden ze bij bekendmaking van de echte koper (ik) toch nog kunnen weigeren. Maar ik zou denken dat de verkoper (echtgenoot) dan toch onder druk zou gezet kunnen worden met een schadevergoeding ?
thx