Lening overzetten van eigen woning naar gezamenlijke woning?

DeborahDR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lening overzetten van eigen woning naar gezamenlijke woning?

#1 , 15 dec 2018 09:48

Hallo,

Ik heb een lening sinds 2010 voor mijn eigen appartement lopen. Ik wil gaan samen wonen met mijn partner en dus samen een nieuwe woning kopen(hij is Nederlander die nog niet is ingeschreven in BE momenteel) Mijn bank van mijn huidige lening zegt dat het geen optie is om mijn lening over te zetten daar wij dit appartement niet samen hebben gekocht maar is dat werkelijk zo? Zo kan ik toch verschillende kosten uit de weg gaan? Plus ik heb een zeer goed lening die ik nu nergens anders opnieuw zal krijgen! Of moet mijn partner zich dan eerst inkopen in mijn huidige lening etc..?

Wat zou verder ook de beste ‘constructie’ zijn als we samen een huis gaan kopen? Wettelijk samen wonen of...(we zijn niet getrouwd en verwachten ons eerste kindje deze maand)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 dec 2018 13:48

Beste

Een hypotheekoverdracht is inderdaad enkel mogelijk als de eigenaars van beide panden dezelfde zijn.
Uw appartement is uw eigendom en de hypotheek is enkel op uw naam gevestigd. Niet op zijn naam. Uw partner integreren in de huidige kredietopening kan enkel als hij ook mede-eigenaar is van de eigendom. En hetzij via schenking, hetzij via inkoop geeft dat eveneens kosten bij notaris. Het sop is dus de kool niet echt waard.
Lijkt me het meest zinvolle dat u gewoon uw appartement verkoopt en krediet terugbetaalt. U kan dan het saldo van de verkoop als eigen inbreng in de nieuwe aankoop laten akteren en gezamenlijk een nieuw woonkrediet aan gaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”