Intrekken van een aanvaard bod (Geen compromis binnen termijn 30 dagen)

marre4444
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Intrekken van een aanvaard bod (Geen compromis binnen termijn 30 dagen)

#1 , 29 okt 2019 18:09

Beste forumleden,

Ik heb een vraag rond het ontbinden van een bod op een appartement:

Op 27 Augustus werd mijn bod op een appartement aanvaard onder voorbehoud van goedkeuring hypotecaire lening. Mondeling werd overeen gekomen dat de electriciteit gekeurd en conform zou zijn, dit laatste is helemaal niet waar en de daaraan gekoppelde kosten zijn veel hoger dan ik aan kan/wil. Er werd nog geen compromis ondertekend en we zijn ruim twee maand na datum van acceptatie bod.

De stro-man (geen officieel immo-kantoor) heeft de aanvaarding van het bod per whatsapp bevestigd als volgt:
"Verkoper akkoord met bod. Electriciteit zal gekeurd en conform zijn."

- De stro-man heeft geen officieel mandaat
- Het bod werd via de stro-man per whatsapp aanvaard maar niet tegen getekend op het officieel document

- Op het bod staat ook het volgende:
"De verkoopovereenkomst zal ondertekend worden binnen een termijn van 1 maand in het kantoor van de notaris naar keuze..". Deze termijn is dus ruim overschreden.

Ben ik nog steeds gebonden aan de koop van dit appartement of kan ik mijn bod intrekken?

Groeten,
Marre

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 30 okt 2019 13:56

Beste

Uw bod was enkel onder voorwaarde aanvaarding woonkrediet. u heeft in uw bod geen voorwaarde 'keuring electriciteit' vermeld. Wat mondeling werd afgesproken is niet bewijsbaar. Stond er een einddatum op dat bod? En aan wie heeft u dat aanbod gedaan?
Ik begrijp dat de stro man geen eigenaar, noch formeel gevolmachtigde in hun naam was.
Deze persoon heeft als ik het goed begrijp geen uitstaans met dit goed. Een whatsapp bericht dat hij stuurt is geen antwoord van de eigenaars, noch van een formeel gevolmachtigde/makelaar;
Hier zou ik een aangetekend schrijven doen naar de eigenaars waarin u resumeert dat u op datum X een bod heeft gedaan. Dat u tot bij ontstentenis van een antwoord van hen tot op heden vaststelt dat het bod vervallen is (indien er een einddatum in dat bod stond) /wat u betreft opgezegd wordt met onmiddellijke ingang (indien er geen einddatum in stond).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

marre4444
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2019 16:03

Beste

Uw bod was enkel onder voorwaarde aanvaarding woonkrediet. u heeft in uw bod geen voorwaarde 'keuring electriciteit' vermeld. Wat mondeling werd afgesproken is niet bewijsbaar. Stond er een einddatum op dat bod? En aan wie heeft u dat aanbod gedaan?
Ik begrijp dat de stro man geen eigenaar, noch formeel gevolmachtigde in hun naam was.
Deze persoon heeft als ik het goed begrijp geen uitstaans met dit goed. Een whatsapp bericht dat hij stuurt is geen antwoord van de eigenaars, noch van een formeel gevolmachtigde/makelaar;
Hier zou ik een aangetekend schrijven doen naar de eigenaars waarin u resumeert dat u op datum X een bod heeft gedaan. Dat u tot bij ontstentenis van een antwoord van hen tot op heden vaststelt dat het bod vervallen is (indien er een einddatum in dat bod stond) /wat u betreft opgezegd wordt met onmiddellijke ingang (indien er geen einddatum in stond).
Beste,

De stroman is geen erkend makelaar en heeft geen BIV nummer, heeft naar mijn begrip dus geen formeel mandaat tot verkoop van dit goed.

Ik heb geen handtekening van de verkopende partij ontvangen op mijn uitstaande bod. Wel heb ik van de stroman een "whatsapp-bericht" ontvangen waarin deze bevestigd dat de verkoper mijn bod aanvaard EN dat de electriciteit gekeurd en conform zou zijn. Dit had ik wel degelijk gevraagd maar naief als ik was dan weer niet op het bod laten noteren als opheffende voorwaarde.

Het bod was 10 dagen geldig, ik heb binnen deze termijn wel degelijk bovenstaand besproken whatsapp bericht gekregen van de stroman maar geen formeel akkoord van de verkoper zelf in de vorm van een handtekening of rechtstreeks contact. In geen geval is er ooit rechtstreeks contact geweest tussen mij en de verkoper.

Ik voeg hier even een printscreen van het getekende bod (persoonlijke informatie onleesbaar gemaakt) toe aan mijn post ter illustratie en verduidelijking.

https://i.ibb.co/b5KTKQP/bod-app.png

Reclame

Terug naar “Kopen”