Beste,
Ik heb in 2014 als alleenstaande een appartement gekocht. Daarna (eind 2018) ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin in een huurhuis en heb ik het appartement verhuurd. Mijn appartement was veel te klein (60m2), daarom was het niet mogelijk om er met twee te blijven wonen, zeker niet omdat we allebei muzikanten zijn. Ik speel tuba, een vrij groot blaasinstrument en mijn vriendin slagwerk. Die instrumenten (enkele tuba's, drumstel, vibrafoon, wat trommels, en ook partituren en uniformen) nemen veel plaats in. Dat kon allemaal niet op het appartement staan. Daarnaast maken die instrumenten lawaai en konden we onmogelijk genoeg oefenen, naar de buren toe zou dat veel geluidsoverlast veroorzaken.
Voor 2018 heb ik mijn korf voor de woonbonus nog helemaal kunnen vullen, maar nu komt de vraag. Kan ik nog aanspraak maken op de woonbonus voor 2019? In principe moet je woning je eigen woning zijn in de belastbare periode. Eén van de uitzonderingen die aangehaald worden in de regelgeving van de Vlaamse gewest is dat je beroepsredenen kan aanhalen om je eigen woning niet te betrekken. Ik heb naast 'afstand tot het werk' echter nergens concrete voorbeelden gevonden van die beroepsredenen. Is het bovenstaande een geldige reden? Het feit dus dat we beiden veel te veel instrumenten hebben, die dan nog eens voor geluidsoverlast zorgen ook. Is het de fiscus die zelf beslist of een naar voor geschoven beroepsreden ook effectief een geldige reden is?
Alvast bedankt voor de wijze raad!
Groetjes,
Kevin