Ik heb een appartement gekocht en heb bij de verkoop een uittreksel uit het vergunningenregister verkregen van de notaris.
Daar staat in:
"Voor zover bekend zijn voor deze onroerende goederen geen bouwmisdrijven opgenomen in het vergunningenregister van de stad."
Wel is er melding van 2 dossiers voor regularisatie (daar heb ik helaas overheen gekeken). Beide regularisatie dossiers zijn onvolledig verklaard.
U stelt later vast dat er een waslijst aan bouwovertredingen zijn (wat betreft ons appartement en het bouwgeheel alsook het bijgebouw en een reliëfwijziging) en er ligt een PV bij het parket.
De verkoper verklaarde in de notariële akte geen weet te hebben van bouwovertredingen. Hij moet dat geweten hebben anders ga je geen regularisatie dossiers indienen. Ze zijn ook bewust gepleegd met medewerking van de architect. De plannen van de bouwaanvraag komen immers niet overeen met het verkregen plan bij de verkoop. Het bijgebouw is in zijn geheel niet vergund en staat tegen de grens van parkgebied (moest 3m zijn). De tuin is een put van 1m diep tov de percelen van de buren (het zal dat geweest zijn of een bouwlaag minder).
Op de gemeente zegt men dat het bijgebouw wellicht niet te regulariseren is (afwijking op de voorschriften).
Mijn vermoeden is dat zelfs de notaris heel goed op de hoogte was van deze bouwmisdrijven.
Wanneer je de verkoper/bouwheer/syndicus/mede-eigenaar/bovenbuur hiermee confronteert wuift hij het weg als een bagatel en pocht hij zelfs met zijn palmares aan bouwovertredingen gemaakt bij andere projecten.
Wat zouden jullie doen in zo een situatie?