Schadevergoeding na verlopen compromis??

Liny1990
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding na verlopen compromis??

#1 , 24 nov 2020 19:32

Hallo iedereen

Ik zit met handen in het haar, zelfs mijn notaris kan geen antwoorden geven op mijn vragen. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen die er meer over weet.

Ik ben bezig met het aankopen van een pand. De compromis werd in november 2019 reeds getekend. Hierin werd opgenomen dat de verkoper het conformiteitsattest van het gelijkvloers en de eerste verdiep dient voor te leggen.
We zijn ondertussen november 2020 en het attest voor gelijkvloers in eindelijk binnen maar het eerste verdiep is weer afgekeurd.
Ondertussen natuurlijk verschillende keren mijn krediet bij de bank moeten verlengen, zelfs opnieuw dossierkosten moeten betalen.
In maart-april bleef de verkoper als excuus het coronavirus aanhalen voor het nog niet in orde kunnen brengen van het conformiteitsattest. Erna werd natuurlijk duidelijk dat dit niet de oorzaak was.
Heb al verscheidene keren aan mijn notaris gevraagd op welke intresten/schadevergoeding ik recht heb maar hij kan hier geen duidelijk antwoord op geven. Ook omdat het onduidelijk is hoe de periodes van lockdown dienen berekend te worden.

De verkoper is het ook beu en zegt dat indien de eerste verdiep bij de volgende controle nog niet in orde is dat hij het pand helemaal niet meer wil verkopen. Hij spreekt dan van ‘eventueel’ een schadevergoeding. Hoe zit het dan als het echt zover komt?

Kan iemand mij helpen met een antwoord voor beide gevallen? Indien de verkoop zou doorgaan of juist niet.
De oorspronkelijke termijn van de overeenkomst is natuurlijk al heel lang verlopen (eind maart 2020).

Heel erg bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 24 nov 2020 20:04

Pas op: als koper die jij de registratierechten binnen de 4 maande na compromisdatum te betalen.
Als de verkoop niet doorgaat heb je recht op ongeveer 10 % schadevergoeding vanwege de verkoper

bosprocureur

#3 , 24 nov 2020 20:16

Is het binnen de vier maanden na compromisdatum, of kan het ook zijn binnen de vier maanden na het in orde komen van de (opschortende ? ) voorwaarde zoals hieronder ?

Ik ben bezig met het aankopen van een pand. De compromis werd in november 2019 reeds getekend. Hierin werd opgenomen dat de verkoper het conformiteitsattest van het gelijkvloers en de eerste verdiep dient voor te leggen.
We zijn ondertussen november 2020 en het attest voor gelijkvloers in eindelijk binnen maar het eerste verdiep is weer afgekeurd.

Reclame

Liny1990
Topic Starter

#4 , 24 nov 2020 21:15

Normaal moest de akte verleden worden binnen de 4 maanden na ondertekening van de akte, wat dus niet gebeurd is. Toen waren wij juist in de lockdown van de eerste golf en zei onze notaris ook dat wij niets kunnen eisen van de verkoper omdat ze corona aanhaalden als excuus (lees: van de coronasituatie misbruik maakten).
Het blijft natuurlijk al zo lang aanslepen en nu wil ik toch wel eens duidelijkheid.
De vastgoedmakelaar sprak van intresten per dag maar niemand weet hoe of wat in detail. Het is een uiterst zeldzame situatie jammer genoeg.
Is het binnen de vier maanden na compromisdatum, of kan het ook zijn binnen de vier maanden na het in orde komen van de (opschortende ? ) voorwaarde zoals hieronder ?

mava105

#5 , 25 nov 2020 09:58

Normaal moest de akte verleden worden binnen de 4 maanden na ondertekening van de akte, wat dus niet gebeurd is.
Notariële akte MOET NIET binnen de 4 maanden na onderkenning van het compromis ondertekend worde. Dat is een algemene misopvatting. Wel moeten de registratierechten aan vadertje staat betaald worden . Voor het algemene gemak wordt dan die 4 maanden ook aangegrepen om dan de akte te ondertekenen en alles samen te betalen. Bij laattijdige betaling van de rechten kunnen boetes volgen. Voor een uitstellen van de akte kan een intrest gevraagd worden, als het in het compromis voorzien is.

Terug naar “Kopen”