Woning kopen, aanpassen huurcontract.

Asterx
Topic Starter

Woning kopen, aanpassen huurcontract.

#1 , 08 aug 2025 19:38

Ik heb een bod uitgebracht op een woonst die momenteel verhuurt is aan een vader met 3 kinderen aan een maandelijkse huur van 800 euro.
De opzeg bedraagt 6 maanden. Echter, zodra de akte verleden is zal ik ongeveer een 1700 euro per maand dienen af te lossen aan de kredietverstrekker.
Kan ik zodra de akte verleden werd een nieuw huurcontract aan de huurder voorleggen met een aangepast bedrag eigen aan de lening die ikzelf dien te betalen?

Ik kan zelf geen hypothecair krediet van 1700 euro aflossen i.c.m. de huur die ik zelf moet ophoesten voor mijn huidige woonst.

Na de 6 maanden opzeg kan ik dan beginnen met de nodige renovatie van de woning alvorens ze zelf te gaan bewonen.

dank bij voorbaat

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2025 19:56

Nee, natuurlijk kan dat niet.

U neemt het huurcontract over aan de bestaande voorwaarden, waaronder ook de huurprijs. Aan welke prijs u die woning gekocht heeft en hoeveel er voor moet afbetalen, heeft geen enkele relevantie voor de huurder.

mava105

#3 , 08 aug 2025 20:01

Voor de huidige huurder blijft het bestaande contract doorlopen tot de einddatum van dat contract. Er kan niets aan veranderd worden. Index kan wel toegepast worden indien voorzien in het lopende huurcontract.

Reclame

Asterx
Topic Starter

#4 , 08 aug 2025 21:07

Ok, dank voor de info.
Het was me niet volledig duidelijk.
Indien de personen bij het verstrijken van de opzegperiode nog steeds in de woning zou verblijven, kan de maandelijkse vergoeding dan aangepast worden? Of blijft deze dan doorlopen aan de huurovereenkomst zoals deze werd overgenomen bij de verkoop?

Lelie60

#5 , 08 aug 2025 21:19

Indien de vorige eigenaar/verhuurder de jaarlijkse indexatie niet heeft gevraagd kan je de huurprijs wel indexeren. Huurcontract nazien.

basejumper

#6 , 08 aug 2025 22:46

Asterix

Begin al eens met het Vlaams Huurdecreet door te nemen. https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019

Indien je een woning met huurovereenkomst aankoopt dan neem le ook de rechten en plichten van de vorige eigenaar over. Met inbegrip van het lopende huurcontract. Daar aan mag jij geen sikkepit wijzigen.

Opzeg kan enkel wegens eigen bewoning.
Indien je dat niet van plan bent kan je enkel opzeggen wegens geplande renovatiewerken die een kostprijs hebben van minstens drie jaar huur. In dat geval zal je dat ook moeten kunnen bewijzen door facturen. Op straffe van een schadevergoeding aan de opgezegde huurder.

Het aangaan van financiële verbintenissen waartoe je niet in staat bent is roekeloos. En betrokken bank heeft dan ook haar huiswerk niet gedaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Asterx
Topic Starter

#7 , 09 aug 2025 07:51

Aan Basejumper,

Je post geeft me inderdaad al een ruimer inzicht in wat het allemaal inhoud, waarvoor dank.

De woning zal bij aanvaarding bod sowieso door mezelf bewoond worden, doch vergen er eerst renovatiewerken te gebeuren, de kosten hiervan zullen ruimschoots 5j huur overschrijden.

Ik ben financieel krachtig genoeg om 1.800€ voor een huis neer te leggen. Lening zal op zich geen probleem vormen. Ik ben geheel akkoord met de stelling dat financiële verbintenissen aangaan die je de problemen zouden opleveren roekeloos is. (ik ben tegen alle consumentenleningen bv voor tv/hi-fi/gsm's/... die je kan vinden in de supermarkt, ik heb enkele prille twintigers gekend vroeger....)

In eerste post zie je dat er een bod werd uitgebracht, nog niet aanvaard, er is tot op heden dus ook geen verbintenis met een bank aangegaan en konden ze ook hun huiswerk niet doen.

Ik had graag de woning volledig gerenoveerd alvorens er in te trekken, bedrag daarvoor heb ik opzij staan.
Er rest geen andere keuze dan hiervan een deeltje te gebruiken om de kost op de vangen voor het krediet, en een paar klussen toch laten uitvoeren als ik er zou wonen.
Toekomstvisie dus -> gebrek aan een aanvaard bod.

Thomas_AA

#8 , 09 aug 2025 08:09

Basejumper verwijst naar de juiste wetgeving, maar als aanvulling: laat je je ook niet erg afschrikken bij het opzeggen voor eigen bewoning, omdat er eerst nog bepaalde werken moeten gebeuren. Je hebt 1 jaar om er effectief te gaan wonen.

Het is vooral een stok achter de deur om op te zeggen wegens eigen bewoning, en dan een nieuwe huurder te zoeken aan een hogere huurprijs. Die omweg werkt dus niet.

Asterx
Topic Starter

#9 , 09 aug 2025 10:32

Da's een mooie aanvulling op het antwoord van Basejumper Thomas_AA, waarvoor dank!

mava105

#10 , 09 aug 2025 12:31

De renovatiewerken moeten aan bepaalde vereisten voldoen. Zo komen binnenschilderwerken of behangen NIET in aanmerking.

Asterx
Topic Starter

#11 , 09 aug 2025 15:03

Ik denk ook niet dat de modale mensen/firma's schilderwerken of behangen aanzien als renovatiewerken. Ik althans niet.

Misschien nieuwsgierig van aard :p -> ramen & deuren / een bijbouw / nieuwe keuken / elektriciteitswerken / gasleidingen & cv ketel / nieuwe badkamer / afbraak muur + plaatsen H-balk, isolatiewerken, en als het budget tegen dan nog niet op is, een nieuw dak.

LennieK

#12 , 11 aug 2025 15:13

Wist je trouwens dat je niet per se vasthangt aan die 6 maand opzeg?

Als je als huurder en verhuurder onderling iets op papier zet, waar beide partijen mee akkoord zijn en dus ook in evenveel exemplaren als er partijen zijn opstelt en ondertekent, dan is dat goed. Je bent vrij om daar op te zetten wat je overeen komt, ook al is dat bijvoorbeeld dat de zittende huurder binnen 2 maanden al vertrekt. Dat heet een minnelijke overeenkomst. Het kan dus wel eens de moeite lonen om met die huidige bewoners te gaan praten.

Terug naar “Kopen”