verkrijgende verjaring

bennevan
Topic Starter

verkrijgende verjaring

#1 , 02 apr 2010 01:27

Beste,
Wij zijn van plan om een onroerend goed aan te kopen in Namen.
De verkoper benoemde onwetende het grondstuk 2500 vierkante meter.
Nu blijkt op het kadaster dat het 1945 vierkante meter is.
Een ander aangrenzend stuk van 570 vierkante meter, dat reeds jaren ( meer dan 30) wordt onderhouden en ingelijfd is door de verkoper, is van een eigenaar zonder adres.
Ik denk dat het aangrenzend stuk in aanmerking komt voor “verkrijgende verjaring” maar weet niet wat ik moet ondernemen om dit officieel te maken.
De notaris zegt dat hij niks kan doen.
Ik vrees alleen dat, wanneer ik het onroerend goed koop, de verjaring van het aanliggend stuk grond vervalt.
Vraag is nu: wat kan ik het beste ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 apr 2010 20:43

Er is in België geen instantie die zal zeggen: die 570 m2 zijn nu van de verkoper en dus ook van U.
Verjaring werkt altijd met een tegenpartij die haar rechten moet opeisen en dan is het aan de "mogelijke verkrijger door verjaring" om te bewijzen (!) dat hij zich al minstens 30 jaar als eigenaar gedraagt. Aangezien dat goed wellicht geen aanslagbiljet kreeg in de onroerende voorheffing wegens een k.i. lager dan 15 eur, heeft hij er nooit belastingen voor betaald. Hoe gaat hij dan die 30 jaar bewijzen?

De verjaringstermijn vervalt niet: die loopt door na uw aankoop. Maar de bewijslast ligt dan wel bij U.

Hoe mooi ook de theorie; een echte verkrijgende verjaring komt uiterst zelden voor voor een eigensdomrecht.

j.demoor

#3 , 03 apr 2010 10:40

“Art.2229.Om iets door verjaring te verkrijgen, is vereist een voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar, niet dubbelzinnig bezit, als eigenaar.Art.2235.Om de tot verjaring vereiste tijd aan te vullen, kan men bij zijn eigen bezit het bezit voegen van zijn rechtsvoorganger, op welke wijze men hem ook is opgevolgd...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

bennevan
Topic Starter

#4 , 05 apr 2010 09:28

Bedankt voor jullie antwoord.
De vorige eigenaar die daar meer dan 30 jaar heeft gewoond, wil een verklaring ondertekenen dat hij de grond 30 jaar gebruikt en onderhoudt, en dat hij op geen enkel ogenblik gestoord geweest is in het bezit van deze grond. De notaris wil dit eventueel opnemen in de akte.
Legt dit enig gewicht in de schaal om naar een rechter te stappen?
Wat moet (of kan) ik nog meer doen? Kadaster zegt dat er maar een kleine kans bestaat dat de eigenaars worden teruggevonden.

wolf2

#5 , 05 apr 2010 12:24

Ja, het is waardevol om dat in de akte te hebben.
Maar veel méér kunt U niet doen: zoals gezegd kunt U maar in actie schieten als iemand anders (een eigenaar) te voorschijn komt.

U kunt preventief wel een gerechtsdeurwaarder inroepen die voor U een PV zal opstellen van de huidige toestand (is het terrein afgesloten of niet?).

bennevan
Topic Starter

#6 , 06 apr 2010 10:11

Het terrein is volledig omheind met coniferen en zelfs voor de huidige eigenaars was het een verrassing dat er een deel niet van hen was.
Bedankt voor jullie antwoord, ik had hier veel meer aan, dan aan het antwoord van mijn notaris.

Terug naar “Kopen”