Wetgeving Splitsing/verkaveling

Xiexie
Topic Starter

Wetgeving Splitsing/verkaveling

#1 , 14 apr 2010 12:14

Wij wonen in een losstaand huis in agrarische gebied. Naast ons hebben we een grond zonder bebouwing.
Daarnaast een wachtmuur van onze 'echte' buren met hun huis.
Aangezien die grond tussen ons beide geen bebeouwing heeft én wij dus in agrarisch gebied wonen, kan daar niet gebouwd worden.
Dat stuk is +- 13m breed en +- 150m lang.
Tot daar toe alles (denk ik) correct.

Er is blijkbaar een nieuw decreet (afwerkingsregel) dat bepaalt dat stukken grond die niet bestemd zijn voor woningbouw dat wel kunnen worden, als zijn voldoen aan bepaalde voorwaarden vb max 650 m² zijn.
De volledige tekst staat op http://books.google.be/books?id=yNTTZrl ... el&f=false vanaf pag 836.

De eigenares van die grond tussen ons huis en het huis van de buren zou van die regel gebruik willen maken, het probleem is alleen dat haar grond te groot is. Dat zou ze willen oplossen door gebuik te maken van de splitsingsregel, ttz haar grond in 2 delen splitsen zodat er vooraan (aan de straatkant) en achteraan (zonder weg) 2 aparte delen bestaan.

Mijn vraag is of dit zomaar kan? De provincie was er al niet echt mee akkoord omdat de afwerkingsregel telt voor stukken grond die oorspronkelijk aan de voorwaarden voldoen zonder dat er daarvoor een splitsing of verkaveling moet gedaan worden.

Kan iemand ons zeggen dat dit zomaar kan of niet en op welke wet of decreet of weet-niet-wat wij ons kunnen baseren?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kathy100

#2 , 19 jul 2010 21:47

Ik ben erg benieuwd of u al antwoord heeft gekregen op uw vraag. Ook wij zitten met een soortgelijk probleem. Het stuk grond in agrarische zone is 100 meter lang en 11,5 meter breed. Op dit smalle stuk grond wil men er nu een huis tussen "proppen". In het verleden is de stedenbouwkundige vergunning door de gemeente geweigerd. Door het nieuwe decreet ziet men hier helaas nu nieuwe kansen. Iets wat het landelijk karakter zeker niet ten goede komt.

Ik heb tot nu toe weinig op internet hierover kunnen vinden, behalve op http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12416.

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Kopen”