verkoper wil aankoopbelofte verbreken

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: verkoper wil aankoopbelofte verbreken

#16 , 27 okt 2015 12:59

Herinner uw advocaat eraan dat hij voor u werkt, niet voor de tegenpartij. U moet afwegen of u wil wachten op een definitieve uitspraak en de zaak wil trachten forceren, het is een feit dat dit met beroep, wat rekken en trekken...een aardige tijd kan duren.

Maar de tegenpartij kan ook niet verder en ik moet het nog zien gebeuren dat die met 5 op één lijn gaan blijven terwijl 4 onder hen eigenlijk de transactie willen laten doorgaan.

Het is uw tijd en uw geld, niemand hier staat in uw schoenen maar m.i. is uw positie zeker niet hopeloos.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 27 okt 2015 13:05

Indien u het huis zeer graag zou willen en wegens de tijd dat een eventuele procesvoering duurt niet in woonproblemen komt dan zou ik persoonlijk
alles op alles zetten en gewoon de verkoop afdwingen.
Dat het vier jaar zou duren lijkt me echt uitzonderijk.

Tussen de impact van een dagvaarding en een vrijblijvend telefoontje ligt een hemelsbreed verschil.
Het eerste maakt vele keren meer indruk!!! Mogelijks gaan ze gewoon door de knieën.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Booke

#18 , 27 okt 2015 13:57

@Cyln: je hebt 5% voorschot betaald dan is het volgens mij heel moeilijk om nu 10% schadevergoeding te eisen.
Laat je advocaat toch maar eerst eens een brief schrijven voor een gedwongen uitvoering. Hij moet hierbij nog niet spreken over een schadevergoeding. Zolang je niet duidelijk op papier hebt dat één van de verkopers zijn bod terug wil intrekken sta je nergens. Zolang er geen rechtbank aan te pas komt kan alles nog snel gaan. Ik hoop alsnog dat de koop snel kan doorgaan voor jullie.

Reclame

Weo

#19 , 27 okt 2015 15:27

@Cyln: je hebt 5% voorschot betaald dan is het volgens mij heel moeilijk om nu 10% schadevergoeding te eisen.
Niet akkoord. Waarom zie je een verband tussen beiden? De 5% voorschot is als stok achter de deur naar de koper toe, heeft niets te maken met de verplichtingen van de verkoper.

Ik zou persoonlijk ook dagvaarden. Zorg dat je advocaat, in de hoop dat het een goede is natuurlijk, een sterke dagvaarding opmaakt die bij de partijen als een hamer aankomt. Als ze daar zo laconiek reageren op het telefonisch onderhoud, vrees ik dat een extra brief geen zoden aan de dijk brengt.

Een dagvaarding wordt wel vaker als dreigmiddel gebruikt met het oog op een betere onderhandelingspositie. Aangezien je stevig in je schoenen staat, kan je dit zeker overwegen. Bij hen hangt er immers een gedwongen verkoop, schadevergoeding, stevige rechtsplegingsvergoeding boven het hoofd.

Het gebeurt niet zelden dat er kort nadien een vertrouwelijk voorstel van de advocaat van de tegenpartij in de bus valt.

Laat je zeker niet zomaar doen.

Booke

#20 , 27 okt 2015 16:23

Omdat er hier geen sprake is van een compromis waar duidelijk in staat dat er bij niet doorgaan van de koop een schadevergoeding van 10% betaald moet worden.
Maar goed, TS is al te rade gegaan bij een advocaat. Ik hoop voor hen dat die ene verkoper toch nog bij z'n zinnen komt en er geen rechtbank aan te pas moet komen want dan gaan ze nog veel geduld, geld en stressbestendigheid nodig hebben.

Milo72

#21 , 28 okt 2015 11:11

Volgens mij heb je meest kans om iets te bereiken door de 4 andere erfgenamen op te zetten tegen degene die niet wil verkopen. En daar heb je een heel sterk wapen voor: als je hen (mss individueel aanschrijven ? of laten aanschrijven door advokaat) heel duidelijk maakt dat je alle (gerechtelijke) middelen zal aanwenden om de verkoop af te dwingen, ook al duurt deze procedure meerdere jaren, ... denk ik dat de erfgenaam die niet wil verkopen snel ferme tegenkanting gaat krijgen van zijn eigen familie ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Xenophon

#22 , 28 okt 2015 12:05

Logischerwijze zal die ene inderdaad onder zware druk komen te staan: ze zijn met 5, elk ontvangt 20% van de waarde van de woning. 4 willen verkopen, die gaan niet blij zijn om bij te dragen in de kosten van een geding of een eventuele schadeloosstelling en zullen dat wel duidelijk maken aan nummer 5. Gesteld dat de gedwongen verkoop niet lukt maar een schadevergoeding van 10% toegekend zou worden, wat blijkbaar nogal gangbaar is afgaande op jurisprudentie. Dat is dan 50% van de onwillige verkoper zijn deel + de gerechtskosten. Hij zou het al héél graag moeten hebben om dat te riskeren of ruzie te krijgen met zijn familieleden.

Maar alles hangt af van hoever de koper wil/kan gaan en van wat TS's advocaat onderneemt. Een briefje is vrijblijvend, een krachtige eis ondersteund door een dagvaarding is al moeilijker te negeren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

k.b.

#23 , 28 okt 2015 13:49

Als die ene de bereidheid heeft de andere 4 uit te betalen en de kosten van de annulatie te dragen lijkt mij dit een zeer beperkt drukkingsmiddel ...

En op zich is een "dagvaarding" natuurlijk een zeer sterk signaal ... maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan ... het toont alleszins dat je alvast 1000 euro wil investeren in uw gelijk ...

k.b.

Fortuin

#24 , 28 okt 2015 14:02

Het is een huis. Er zijn er zoveel. Ik snap niet dat mensen 5 jaar zouden willen procederen voor een huis. Dat gezegd zijnde:

Persoonlijk zou ik een voorstel doen van 5 a 10% schadevergoeding, plus de gemaakte advocaatkosten. Raam de kosten advocaatkosten forfaitair op een bedrag. Bv. 7,5% van €250.000 + €3000 advocaatkosten. Vervolgens gewoon een document opstellen dat je op voorhand ondertekent, zodat ze enkel moeten tekenen + betalen om de verkoop te ontbinden. Benadruk dat je de verkoop zal vorderen indien ze hier niet op ingaan + alle kosten zal terugvorderen. Aangetekend opsturen naar de 5 partijen.

Gaan ze hier op in, dan is dat makkelijk verdient. Gaan ze er niet op in, ja.. dan moet u de verkoop maar vorderen en hen dagvaarden.

Cyln
Topic Starter

#25 , 18 nov 2015 19:14

Dag allemaal,

Ondertussen heeft de advocaat een 2de poging gedaan . Ofwel de woning ofwel 5% schadevergoeding. Eerste poging is mislukt, ze gaven ons 1000€ schadevergoeding, wat ik zeer belachelijk vond. Dat is zelfs nog geen 1%.
Ik wil persoonlijk dat de verkoper voelt wat hij ondergaan heeft.

Advocaat doet een laaste poging om een regeling te vinden maar heeft niet veel vermoeden zei hij. Wat is dat nu?

Ik heb nu ook geen vertrouwen in mn advocaat, terwijl hij bij moe staan heb ik het gevoel dat hij bij de kant van de tegenpartij staat .

Hij raad me aan om de 1000€ te aanvaarden.
İs dat misschien omdat hij de advocaat van de tegenpartij kent. Vriendenpolitiek??

Help më aub , dank jullie alvast

Xenophon

#26 , 18 nov 2015 19:53

Het feit dat hij de advocaat van de tegenpartij zou kennen wil niet noodzakelijk iets zeggen. Maar hij ziet uiteraard heel het dossier en de stukken + hoort de tegenpartij, wij baseren ons op hetgeen u meedeelt. Hij ziet misschien ook een quick win waarbij hij een deel van die 1000 EUR kan opstrijken zonder al te veel werk of research. Wat is zijn opinie over de gedwongen uitvoering?

Indien hij het niet ziet zitten om verder te gaan met het dossier, vraag hem dan een afrekening te maken en het dossier over te maken aan een nieuwe advocaat die u kan kiezen. Afgaande op hetgeen u zegt (maar ik haast me eraan toe te voegen dat hetgeen mensen hier zeggen en soms echt menen en de realiteit zoals die later blijkt soms totaal verschillende zaken zijn) denk ik dat u beslist een sterk argument naar voor kan brengen. En een dagvaarding is iets anders dan een praatje, dat toont op zijn minst aan dat het menens zou kunnen worden.

sloeberken

#27 , 18 nov 2015 20:28

Best eens praten met u advocaat, stel hem de vraag, op wat hij zich baseert en u aanraad die €1000 te aanvaarden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Cyln
Topic Starter

#28 , 27 nov 2015 18:56

Dag allemaal,

Mn advocaat stel me een juridisch proces te starten omdat de tegenpartij nog niet geantwoord heeft op ons 2de poging. Dus ofwel 5% schadevergoeding ofwel de koop laten doorgaan.

Ik vroeg hem hoeveel dit mij ongeveer ging kosten ( rechtbank+ verdediging.) , hij zei dat hij geen kostprijs kost delen. Ik vond dit niet mogen, of overdrijf ik het? İs dit waar?

Groeten

Xenophon

#29 , 27 nov 2015 20:42

Het is moeilijk om daar een concrete prijs op te plakken, doodeenvoudig omdat uw advocaat niet kan weten hoe de zaak zal evolueren. Kan zijn dat de tegenpartij plooit na de dagvaarding en het afgelopen is. Kan ook zijn dat u over 3 jaar net het arrest van het Hof van Beroep mag beginnen verwachten. Dat zal hij/zij u vermoedelijk wel uitgelegd hebben. Vraag uw advocaat naar een overzicht van zijn kosten en een schatting van hoeveel het zou kunnen kosten om u in eerste aanleg te vertegenwoordigen, dat zal al een makkelijker opgave zijn.

KJ86

#30 , 28 nov 2015 23:25

Drie jaar is te weinig, reken maar op 4 à 5 jaar als beroep nodig is.

Terug naar “Kopen”