Hallo allen,
Hier maken wij momenteel soortdergelijke situatie mee, maar wij bevinden ons "gelukkig" nog in de eerste fase.
Situatieschets:
Sinds 1,5 jaar zijn wij ook intensief op zoek naar onze droomwoning.
Op die tijd hebben we al het een en ander meegemaakt met zowel de verkopende partijen, als de immobiliën.
Afgelopen vrijdag kwamen wij onze ideale woning tegen, de prijs zat goed en we hebben meteen een aankoopbelofte getekend bij de makelaar. Daarin stond vermeld dat er een voorschot van 10% op de aankoopprijs zou moeten betaald worden na aanvaarding van het bod en dat diezelfde 10% ook de schadevergoeding was na niet-naleving van de aankoopbelofte.
Hier ook weer een verkoop door de kinderen van een ouder paar, waarvan de moeder intussen is overleden en de vader op palliatieven ligt.
Maandag had de makelaar kunnen samen zitten met 2 van de 3 verkopers om 20u, die meteen ook akkoord waren met ons bod. De 3de partij woont op een uur rijden van hier, maar had telefonisch ook al bevestigd dat hij zou tekenen.
Om 20u30 mochten wij DE telefoon ontvangen van de makelaar met een dikke proficiat, want ons bod was aanvaard, die 3de handtekening volgde nog wel.
We hadden ook meteen een datum vastgelegd voor opname van de inventaris, om de compromis in orde te brengen.
Na ons telefoontje had hij ook nog de andere kandidaat-kopers opgebeld om te melden dat de woning reeds werd verkocht.
En nu komt het...
Dinsdagmorgen kreeg ik opnieuw telefoon van de makelaar, met slecht nieuws.
In eerste instantie dacht ik dat de 3de partij toch niet wou tekenen, maar niets was minder waar... Eén van de andere kandidaat-kopers, had het adres van 1 van de verkopende partijen achterhaald en was na het telefoontje van de makelaar meteen in zijn auto gesprongen en er naartoe gereden met een hoger bod. Hij/zij wou zelfs boven de vraagprijs gaan, want de woning was koste wat kost van hem/haar.
Met als gevolg dat alle verkopende partijen plots afzagen van ons bod.
De makelaar was er zelf ook allesbehalve tevreden mee en heeft zich meteen 100x verontschuldigd. Hij heeft ook direct meegegeven aan de verkopers, dat als zij iets zouden tekenen bij die andere kandidaat-koper, ze een schadeclaim aan hun vel zouden hebben.
Waar ik eigenlijk aangenaam over verrast was, want voor een makelaar telt meestal het hoogste bedrag. Hij heeft nu voor ons een nieuwe afspraak vastgelegd met ALLE verkopende partijen aanwezig om te proberen tot een onderlinge overeenkomst te komen.
Principieel heb ik hier geen zin in, want een akkoord is een akkoord.
Wat voor zin heeft het anders nog dat men zijn handtekening plaatst?
Het zal dus een spannende bijeenkomst worden, waar we persoonlijk niet naar uitkijken...
Indien nodig zal daar ook een rechtszaak van komen, zonder twijfel.
Voor velen is een huis inderdaad maar 'een hoop stenen', dat is ook zo.
Maar ikzelf werk dagelijks met soortdergelijke oneerlijke praktijken, in casu arbeidsrecht.
En het strookt absoluut niet met mijn principes, het kan NIET dat zo'n mensen hiermee wegkomen en steeds alle regels aan hun laars lappen uit puur egoïsme.
Als de dag komt dat ik mezelf betrap op zo'n vuil gedrag, dan geef ik meteen mijn job op.
JA, er zijn nog mensen die waarde hechten aan vertrouwen en principes.
Helaas heerst er heden bij het grootste deel van de bevolking de 'ik-eerst-en-de-rest-kan-doodvallen'-mentaliteit. En sommigen gaan daarbij blijkbaar over lijken...
Hopelijk komt ook dit tot een goed einde, ik ben zeker benieuwd naar de afloop van jouw verhaal. En een gouden tip: een goede advocaat is veel geld waard!
Vraag desnoods een 2de of 3de opinie...
Succes!