Tekortkoming notaris en verstrekking van valse informatie door notaris

555-NeedALawyer
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ondertekening akte geannuleerd door schulden verkoper

#1 , 12 okt 2020 23:05

Geachten,

Ik zou morgen (13 oktober) een akte ondertekenen mbt aankoop van een appartement.

De afspraak is vandaag geannuleerd omdat er beslag is gelegd op het pand door de Ontvanger van Belastingen. Ook is er een schuld bij de bank en mogelijk zijn er nog andere schuldeisers. De verkoopprijs is niet genoeg om de schuld te dekken.

De verkoper is een NV en de onderhandse compromis dateert van 10 juli.

Indien er geen akkoord is tussen de verkoper en de schuldeiser en de verkoop aan mij niet zou kunnen doorgaan, hoe sta ik er dan voor?
Wat zijn dan mijn opties?

In de onderhandse compromis is er geen schadevergoeding clausule opgenomen.

Ik dank u vriendelijk voor het lezen van mijn vraag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
555-NeedALawyer
Topic Starter

#2 , 14 okt 2020 12:34

Mijn notaris laat mij de dag voor de ondertekening van de akte (aankoop appartement) weten dat de afspraak is geannuleerd omdat er beslag is gelegd op de woning van de verkoper. De verkoopprijs is ontoereikend om de schulden te betalen dus ik zal moeten wachten op een akkoord tussen de verkoper en de schuldeisers.

Ik verneem vervolgens van de notaris van de verkoper dat de verkoop is geannuleerd omdat mijn eigen notaris is vergeten een document mbt de lichting van de hypotheek (hypothecair certificaat?) op tijd aan te vragen en dat we zullen moeten wachten op dit document.

Mijn notaris is dus
1) tekort geschoten
2) heeft mij voorgelogen
3) heeft zelfs bevestigd dat ik de verkoop kan ontbinden omdat de verkoper zijn verplichtingen niet kan nakomen

Daarnaast is de geldigheidsdatum van mijn kredietaanbod intussen verstreken.

Uiteraard heb ik mijn notaris gevraagd voor een schriftelijke (email) mededeling van de stand van zaken (aangezien wat mij telefonisch was verteld niet strookte met de waarheid).

Had graag wat advies gehad over hoe ik dit moet aanpakken.

Thomas Morus

#3 , 14 okt 2020 13:00

Nog nooit meegemaakt dat de notaris van de koper de handlichting doet van de hypotheek.
De versie van uw eigen notaris - dat er beslag werd gelegd- lijkt meer aannemelijk.

U schrijft dat de verkoop is geannuleerd. Door wie?
Als de verkoper in gebreke blijft kunt u de koop inderdaad ontbinden zoals uw notaris zegt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bosprocureur

#4 , 14 okt 2020 18:17

Of er handlichting van die eerdere hypotheek gegeven werd of niet, zal mijns inziens niet veel aan de zaak veranderen, gezien het (recente?) beslag van de schuldeisers, en zeker die van de ontvanger van belastingen.
Die zaak zal eerst moeten uitgeklaard worden.

scorpioen

#5 , 14 okt 2020 19:59

Weet u nu of er beslag gelegd werd of niet?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur

#6 , 14 okt 2020 22:06

De afspraak is vandaag geannuleerd omdat er beslag is gelegd op het pand door de Ontvanger van Belastingen.

bosprocureur

#7 , 15 okt 2020 09:02

Ik vermoed dat u er alle belang bij hebt om te laten bevestigen dat u geen verplichtingen meer hebt. In principe zou daar een vergoeding bij horen, maar gezien de situatie (schulden ? hoeveel? beslag, en door wie allemaal buiten de belastingen? ) zou ik daar niet teveel van verwachten.

Als u geen verplichtingen meer hebt, hebt u nog altijd de handen vrij om te onderhandelen of dat te laten doen, en dan tegen een door u te bepalen prijs, die dus best wat lager kan uitvallen.

Terug naar “Kopen”