huurster eist

mieps
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurster eist

#1 , 06 jan 2021 17:52

hallo,

mijn man en ik hebben een huis gekocht. Maar er zit nog een huurster in. Zij had 1 januari uit het huis moeten zijn, maar weigert te vertrekken omdat ze wilt dat we 2500 euro voor haar hekwerk betalen ( is het echt niet waard want het is maar een klein poortje met stuk omheining van een paar meter op stokken en draad).
Moeten wij nu haar deze terugbetalen? Ik dacht van niet omdat het bij de aankoopsom van het huis is. Zij had dit toch met de vorige eigenaar van het huis moeten regelen, niet?
Help, want ik twijfel nu door haar.
Als ik toch gelijk heb, waar kan ik deze bewijzen dan vinden zodat ik haar dat kan laten zien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 06 jan 2021 17:54

Heeft ze bewijzen dat ze deze omheining geplaatst heeft?

bosprocureur

#3 , 06 jan 2021 17:57

Niet direct een antwoord op de vraag rond omheining, maar hoe is het bepaald dat ze uit het huis moet op 1 januari (ik neem aan 1 jan 2021) ?
Hebt u een opzeg gegeven, wanneer, en welke reden hebt u opgegeven? Hoe lang woonde zij daar? .....

Reclame

mava105

#4 , 06 jan 2021 18:05

Hangt ervan af of vorige eigenaar haar toestemming had gegeven dat hekwerk te plaatsen. Indien niet, is het zelfs huurschade (voor zover het in de PB stond vermeld)
Contacteer even de vorige eigenaart, en vraag hem ernaar (best schriftelijk via mail)

mieps
Topic Starter

#5 , 06 jan 2021 18:13

Ja, ze heeft nog de facturen. Maar ze heeft er eerder nooit iets van gezegt. 1 januari 2021 zou ze uit t pand moeten zijn. Ze heeft haar opzegtermijn gehad. Had ze dat niet met de vorige eigenaar moeten regelen?

Sirkii

#6 , 06 jan 2021 21:10

Huurder heeft niets te eisen omtrent door hen aangebrachte wijzigingen. Ze kan het hekje meenemen. ...

Is de opzeg correct verlopen? 6 maand na akte voor eigen bewoning, einde 3 jaar periode met tijdige opzeg of opzeg door huurder.

Als alles geblokkeerd blijft rest je de vrederechter. Laat je niet doen: ook een verhuurder heeft rechten.

mieps
Topic Starter

#7 , 06 jan 2021 21:45

Ja alles is volgens de wet gedaan. Maar mag ze zomaar dat hekje dan meenemen. We hebben het zo gekocht anders gaat dat ons weer extra geld kosten. Maar belange niet de 2500€ die zij eist

BloodNight

#8 , 06 jan 2021 22:23

U heeft het goed gekocht zoals het nu is. De huurster dient zich te richten tot de vorige eigenaar.

Blaatpraat

#9 , 06 jan 2021 22:52

En mocht de huurder het hekje meenemen (wat haar recht is: als het hersteld wordt naar de situatie zoals bij intrede huur, is het voldoende), dan moet u zich richten tot de vorige eigenaar voor een schadevergoeding.

freelance

#10 , 07 jan 2021 02:21

De koper heeft een woning gekocht met alles er op en er aan ; uitgezonderd alles wat toebehoort aan de huurder .
Dus huurder laten vertrekken ( met alle mogelijke middelen dan maar ) en haar het hekje " cadeau " doen .
Huurder moet normaliter wel zorgen dat alles terugkomt in de staat zoals beschreven in originele plaatsbeschrijving .
1.2. Art.1731 Burgerlijk Wetboek

§ 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.

§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas Morus

#11 , 07 jan 2021 11:38

TS is koper en geen verhuurder.
Tenzij de verkoopovereenkomst anders bepaalt heeft hij recht op het volledige onroerend goed. Ook het tuinhek en poort want die zijn onroerend door bestemming.
Indien omheining en poort verdwenen zijn dan pleegt de verkoper een inbreuk op het leveren van het verkochte goed.
Welke overeenkomst er al of niet is gesloten met betrekking tot dat hek en poort tussen de verkoper en zijn huurder zal TS (koper) worst wezen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance

#12 , 07 jan 2021 14:31

TS is koper en geen verhuurder.
Tenzij koper pas eigenaar geworden is op of na 1 januari 2021 , en tenzij het huurcontract niet geregistreerd was ;
treed koper in de rechten en plichten van de vorige verhuurder t.o.v. de huurder .

1. De huurovereenkomst heeft een vaste datum vóór de vervreemding van het gehuurde goed
Indien de huurovereenkomst een vaste datum heeft (d.w.z. wanneer deze bijvoorbeeld geregi-streerd werd) vóór de vervreemding van het gehuurde goed zal de nieuwe eigenaar van de woning de rechten van de vroegere verhuurder verkrijgen op het ogenblik van het verlijden van de authentieke akte.Dat betekent dat hij de huurovereenkomst precies op dezelfde wijze zal moeten naleven als de oorspronkelijke verhuurder en hij precies dezelfde rechten en verplichtingen als deze zal hebben. De huurder moet dus niet ‘lijden’ onder deze verandering van eigenaar.

Uit niets , tot hiertoe , blijkt dat " de vervreemding van het goed " zou plaatsgevonden hebben na 31 December 2020 .
TS stelt alleen :
mijn man en ik hebben een huis gekocht. Maar er zit nog een huurster in.
en
Ja alles is volgens de wet gedaan
( de opzeg ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas Morus

#13 , 07 jan 2021 15:17

Ze hebben dat huis gekocht met alles wat onroerend is.
De rest doet niets terzake.
TS heeft nooit een overeenkomst afgesloten met de huurder wat de omheining betreft.
TS treedt enkel in de plaats van de verkoper voor wat betreft het huurcontract. Hij staat buiten elke andere bijkomende onderhandse overeenkomst tussen vorige eigenaar/verhuurder en de huurder. Nieuwe eigenaar neemt enkel het HUURCONTRACT over.

Indien niet geregistreerd dan geldt het huurcontract niet voor TS als koper, want hij is een derde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”