verkoper krijgt beroerte tussen compromis en akte

jessnae
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verkoper krijgt beroerte tussen compromis en akte

#1 , 28 jan 2021 13:00

hallo

het huis van mijn ouders werd verkocht, de compromis is getekend maar de akte is nog niet verleden. Kort na de ondertekening van de compromis heeft mijn vader een beroerte gekregen en is hij momenteel niet bekwaam om de akte te tekenen die over enkele maanden zou moeten getekend worden. De notaris heeft het nog niet voorgehad dat iemand na de ondertekening van de compromis niet meer bekwaam is. De familierechtbank wil volgens de notaris geen advies geven over de mogelijkheden. Wat kunnen we doen zodat de akte en dus de verkoop kan doorgaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 28 jan 2021 13:18

Eigenlijk is de (het ?) compromis de overeenkomst, en als die definitief is (dus zonder opschortende voorwaarden en dergelijke), is mijns inziens het verlijden van de akte een , zij het zeer belangrijke, formaliteit. Als een partij onbekwaam is, kan er dan niemand aangesteld worden om hem te vertegenwoordigen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een verlengd minderjarigen ?

Zover ik weet kan de koper trouwens ook gewoon zelf de compromis laten registreren, wel met betaling van de volle rechten.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2021 14:02

bosprocureur heeft gelijk

Verder: als man van het beroep met riante vergoeding moet de notaris dit oplossen en u raad geven. Als hij het niet weet hoe moet U het dan weten????

Als de familierechtbank het niet weet dan moet u zich richten tot Koning Flup en hem meedelen dat het niet goed gaat in zijn Rijk waar de zon ondergaat voor ze is opgekomen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

lucas123

#4 , 28 jan 2021 14:54

En is een bewindvoerder laten aanstellen, niet het beste ? Via attest dokter en dan vredegerecht. Zou dat niet het snelst gaan en ook andere (financiele) zaken vergemakkelijken.

bosprocureur

#5 , 28 jan 2021 15:12

En is een bewindvoerder laten aanstellen, niet het beste ? Via attest dokter en dan vredegerecht. Zou dat niet het snelst gaan en ook andere (financiele) zaken vergemakkelijken.
Ik heb zo'n beetje het vermoeden dat TS een net iets minder bijdehante (en van huis uit werkende) medewerker van het kantoor aan de lijn gehad heeft.

artemis

#6 , 28 jan 2021 17:35

Verkoop van een woning moet voor een bewindvoerder ook allemaal via de vrederechter verlopen, die mag daar niet zomaar zelf in handelen. Als sinds de beroerte van vader de rekeningen verder betaald kunnen worden best bewindvoering vermijden! Want hopelijk wordt vader binnen afzienbare tijd beter, al zal hij nooit dezelfde worden. Ik weet waar ik het over heb want ben zelf bewindvoerder geweest van mijn partner na beroerte. Bewindvoering is snel opgestart maar veel moeilijker om te stoppen, daarom beter te vermijden als het niet absoluut nodig is.
Mij lijkt er hier ook een onervaren medewerker van de notaris in het spel te zijn..

@jessnae, veel sterkte met de beroerte van je vader. Het kan verschrikkelijk zijn in het begin maar na verloop van tijd toch een betere richting uitgaan.

Terug naar “Kopen”