Beste,
Alvast bedankt voor uw tijd.
Ik wil graag een klein appartementje kopen in Wallonië. Eventueel wil ik het eerst enkele jaartjes verhuren en erna zelf erin trekken. Nuja liefst eerst zelf een jaartje of 2, misschien langer erin wonen maar ik heb nu een traject lopende bij gtb (onderdeel van vdab) en dat is gewestelijk, dus als ik me inschrijf in Wallonië zal dat project niet meer kunnen doorgaan vrees ik en dat heb ik echt wel nodig. Ik ga nu eindelijk degelijke begeleiding krijgen naar een job dat wil ik niet kwijtspelen ik hoop toch middels dit traject terug aan de slag te kunnen gaan. Als ik van instantie moet gaan veranderen ben ik bang dat dat stil gaat vallen. Dus tenzij daar uitzonderingen voor mogelijk zijn wil ik me voorlopig nog niet officieel inschrijven in Wallonië. Dit traject zou 2 jaar duren dus k zou me wel tijdig kunnen inschrijven om het te kunnen kopen onder klein beschrijf, toch? Mag ik het dan ook verhuren tot die tijd? Of eventueel enkel sporadisch via airbnb of iets dergelijks?
In Wallonië is er ook nog de wooncheque maar die is enkel te gebruiken gedurende de tijd dat je erin woont. Kan dit dan ook pas vanaf het 2e of 3e jaar gebruikt worden? (de eerste jaren dat ik er niet woon tellen wel af van de 20 jaar maar ontvang ik simpelweg niets ervoor) Ik weet dat dat de regel is als je er tussendoor niet woont maar ik weet niet hoe dat zit met de jaren vlak na aankoop.
Ik heb mensen horen zeggen dat als je er eerst zelf in woont je pas na 5 jaar mag verhuren, maar ik vind hier niets van terug en dit is misschien ook enkel zo voor Vlaanderen?
Van de andere kant is het veel voordeliger er eerst zelf in te wonen ipv te verhuren ivm belastingen en lening.
Ik weet niet hoe ik dit nu het voordeligste kan aanpakken.
Wat als ik besluit om het te verhuren maar ik vind geen huurder?
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden die veranderen als ik van Vlaanderen naar Wallonië verhuis?