Mijn vriend en ik wensen samen een huis te kopen. Zelf beschik ik nog niet over eigen middelen die ik kan inbrengen, maar mijn vriend wel, via een renteloze lening bij familie alsook eigen spaarcenten. Bestaat er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat indien we uit elkaar zouden gaan, ieders zijn geld terug krijgt? Hierbij zouden we ook willen dat indien één van beide sterft, deze het huis volledig erft alsook de aangegane lening bij mijn vriend zijn familie.
Aangezien het fiscaal voordelig is, wensen we de lening en het huis op beide onze namen te zetten.
Momenteel zijn we officieel nog alleenstaand, maar we zijn bereid hierin verandering te brengen indien nodig.
Voorbeeld van wat we willen bekomen:
---------------------------------------------
Lening ouders vriend: 50.000 euro
Lening grootouders vriend: 60.000 euro
Spaarcenten vriend: 75.000 euro
Lening bank samen: 150.000 euro
Vriend en ik betalen samen alle leningen af.
We gaan uit elkaar: ieder krijgt helft van het huis en moet de helft van alle leningen betalen en ik moet ook nog 75.000/2 euro = 37.500 euro terug betalen.
Vriend sterft: ik krijg volledige huis en moet lening aan ouders en grootouders terug betalen, alsook de helft van de hypothecaire lening bij de bank verder aflossen.
Ik sterf: analoog.
Huwen is niet echt een probleem, maar het opstellen van een testament willen we liefst vermijden aangezien dit ten allen tijde aangepast kan worden en dus geen zekerheid lijkt te bieden.