Hallo
Mijn broer en ik zijn elk voor 1/4 mede eigenaar van het ouderlijk huis nadat onze moeder in 1998 overleden is. Mijn vader heeft de rest en woont hier ook. Hij en zijn huidige partner willen nu het ouderlijk huis verkopen. Zover ik weet hebben mijn vader en partner geen samenlevingscontract. Mijn vader heeft de vraag gesteld of hij ons deel van het verkoopbedrag mag gebruiken voor de aankoop van een appartement. In ruil zou het appartement bij het overlijden van onze vader volledig op naam van mijn broer en mezelf komen terwijl de partner het vruchtgebruik heeft van het appartement tot haar overlijden of naar een rusthuis moet.
Mijn broer en ik vragen ons nu af wat wij het beste kunnen doen. Mijn vader had het over successierechten betalen op de verkoopsom van het huis. Klopt dit? Het gaat nu over de verkoop van een huis waar we reeds mede eigenaar van zijn, geen erfenis. Moeten er dan toch successierechten betaald worden. Zo ja, hoeveel % is dit als kinderen? Of komen er andere financiële kosten bij de verkoop van het huis?
Als mijn broer en ik het geld afstaan aan onze vader, waar we allebei zeker toe bereid zijn, snijden we dan potentieel niet in onze eigen vingers? Wat als mijn vader overlijdt en de partner ook, moeten er dan opnieuw successierechten betaald worden bij de verkoop van het appartement? Of zijn er andere (financiële) valkuilen?
Wij hebben ook beiden niet de intentie om in te staan voor kosten aan het appartement wanneer onze vader er niet meer is (bv de partner wilt een nieuwe keuken...). Is het wettelijk gezien mogelijk om in een testament op te laten stellen dat ondanks dat mijn broer en ik eigenaar zijn, wij niet willen instaan voor kosten aan het huis op vraag van de partner met vruchtgebruik?
Is het dan beter om bij de verkoop van het huis ons rechtmatige deel op te eisen zodat er verder geen discussie is? Mijn vader heeft niet de intentie zijn spaargeld te gebruiken voor de aankoop van een appartement dus dan zouden ze gaan huren.
Ik hoop dat er experten hier zijn die ons wat advies kunnen geven zodat er later geen problemen ontstaan. Alvast heel erg bedankt.