Huis gekocht verkoper heeft de woning nog niet verlaten

guyguy
Topic Starter

Huis gekocht verkoper heeft de woning nog niet verlaten

#1 , 24 jul 2010 00:52

Hallo

Ik en mijn vriendin hebben een huis op een openbaar verkoop gekocht ( gekocht
van een ex-koppel dat gaat scheiden en wensen het huis verkopen ) .
Tot daar geen probleem... Maar op het moment van de afspraak ( D day ) bij de notaris voor de sleutel te verkrijgen is gebleken dat de notaris de verkoper nog moest contacteren om de sleutel te komen afgeven :shock: , nu , de verkoper komt toch langs en geeft de sleutel af , maar ja het huis is niet leeg ! Ver van ... De verkoper zegt dat hij het nodige zal doen om het pand zo snel mogelijk te verlaten , maar de meeste mensen rondom mij geloven dat niet :?

Met mijn goed hard heb ik deze persoon vriendelijk gevraagd om dit weekend het nodige te doen om al zijn spullen te pakken , maar stel nu dat het niet gebeurd en dat hij dit echt laat aanslepen ? Wat dan ? Hoe krijgen we hem en zijn spullen zo snel mogelijk eruit ?

Kan iemand dit van dicht bij volgen ? en ons advies geven over hoe we dit zo snel mogelijk kunnen oplossen ?

Met vriendelijke groeten
Laatst gewijzigd door guyguy op 28 jul 2010 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 jul 2010 10:02

De ex-eigenaar zal in het pand nog steeds geregistreerd staan als bewoner?

guyguy
Topic Starter

#3 , 24 jul 2010 12:35

Hoe kan ik dat te weten komen ? Ben niet zeker , maar waarschijnlijk wel .
Hoe krijgen we hem en zijn spullen zo snel mogelijk eruit ?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jul 2010 13:16

Lees eerst de voorwaarden die in uw koopakte staan of de algemene voorwaarden van de openbare verkoop die deel uitmaken van uw koopakte.

Bepalen die dat de verkopers het goed zullen verlaten en dat de koper gemachtigd wordt tot uitdrijving over te gaan? Als dat het geval is kan u op basis van de notariële akte tot uitdrijving door een gerechtsdeurwaarder laten overgaan.

Als dat niet het geval is zal u moeten dagvaarden voor de vrederechter en de veroordeling van tegenpartij moeten vorderen het goed te verlaten, met machtiging om tot uitdrijving over te gaan.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 jul 2010 13:38

Wat me verbaast in dit verhaal is dat de verkoper toch reeds zijn sleutel heeft afgegeven aan de nieuwe eigenaar.

Kan ik als "advocaat van de duivel" niet stoutmoedig het volgende concluderen (in veronderstelling dat klassieke clausule van ingenottreding na verlijden van de akte van toepassing is):

- gezien de bovenvermelde clausule in de akte staat
- aangezien de sleutel door vorige eigenaar aan de nieuwe eigenaar is overhandigd

Moet die nieuwe eigenaar dan nog wel een onderzoek instellen of de woning "effectief en definitief" is verlaten?
Kan hij de "achtergelaten inboedel" niet laten ophalen door een opkoper?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#6 , 24 jul 2010 18:43

inderdeed,
- sleutel is overhandigd door oude ->nieuwe eigenaar
- akte =verleden
- woning = verkocht

nieuwe eigenaar vindt allerlei spullen in zijn aangekochte woning:
- hij mag dit laten verwijderen. (er is hierover niets vastgelegd in de akte)
- hij mag sloten veranderen

Een nieuwe eigenaar moet toch niet natrekken of de domiciliering van de ex-eigenaar is aangepast? Het goed dat hij aankocht is volgens de akte vrij van lasten. dus ook van bewoning...
Gemeentes zijn trouwens vaak wat traag in het verwerken van domicilie-wijzigingen. Soms overlappen nieuwe bewoners 3 maand met de oude in realiteit...
Nieuwe eigenaar mag er redelijkerwijs van uitgaan dat als het goed opgeleverd is (sleuteloverhandiging) , hij er 100 % het genot van heeft.

Inpakken die handel en 1 week in stockage plaatsen.
Notaris verwittigen dat de spullen gestockeerd staan en dat ze na een week verbeurd zullen zijn.
Waarover gaat die ex-eigenaar nog procederen?
-Recht van bewoning?
- ontvreemding van zijn spullen? (Hij kan ze ophalen in een stock)

@guy, ik hoop dat ie dit weekend zijn biezen heeft gepakt. En als ik jou was ging ik er bij stgaan.
Want Godweetwelke rommel hij ook nog achterlaat...

j.demoor

#7 , 25 jul 2010 10:50

“Art.1605.De verplichting om onroerende goederen te leveren is door de verkoper vervuld, wanneer hij de sleutels heeft afgegeven, indien het een gebouw betreft...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘de verkoper komt toch langs en geeft de sleutel af’ houdt in dat het huis u geleverd is en u de bezitter bent van het huis en wat het inhoudt,tenzij bewaargeving bewezen wordt conform “Art.1924.Wanneer een bewaargeving die 375 EUR te boven gaat, niet door geschrift bewezen is, wordt hij die als bewaarnemer wordt aangesproken, op zijn woord geloofd, hetzij betreffende het feit van de bewaargeving zelf, hetzij betreffende de zaak die het voorwerp ervan uitmaakte, hetzij betreffende de teruggave daarvan“(B.W.) .

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel...”.(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

marmat

#8 , 25 jul 2010 12:59

Veiligheidshalve de ex-eigenaar aangetekend in kennis stelling van het feit dat de goederen na een termijn van bv. 1 week zullen verwijderd worden naar het containerpark.
Neem bovendien een inventaris op van de goederen welke je hebt aangetroffen in de woning (en welke je dus zult verwijderen).
Vermeld in je schrijven : "Behoudens tegenbericht van Uwentwege voor datum van * ga ik ervan uit dat U met voormelde inventaris akkoord gaat en dat er zich geen andere goederen in de woning bevinden welke aan U of derden toebehoren. Ik neem nota van het feit dat U instemt met de verwijdering van voormelde goederen naar het containerpark. Mocht dit niet het geval zijn verzoek ik U mij hiervan schriftelijk in kennis te stellen voor datum van *"

Pas na het verstrijken van de termijn de goederen verwijderen. Stockage is dan zelfs niet meer nodig, gewoon afvoeren naar containerpark.

guyguy
Topic Starter

#9 , 26 jul 2010 00:06

Alvast bedankt , voor alle reacties , het zal zeer handig zijn.
De verkoper heeft me vandaag gebeld en gemeld dat hij bijna klaar was met het leeg maken van van de wooning. :?
Maandag ging hij nog zijn Flatscreen en zetels ( living ) eruit halen en dan zou hij volledig klaar moeten zijn. ( volgens mij zal er veel rommel blijven liggen : gordijnen , papier , carton , oude stoelen , talfel ... ) .

Ik gaan toch een kleine container voor de deur laten zetten om alle resterende dingens weg te gooien .

Het is nog afwachten tot dinsdag .

Groetjes aan iedereen

Guy A.

guyguy
Topic Starter

#10 , 27 jul 2010 15:39

De voorige eigenaar heeft zijn gerief gepakt maar heeft het pand vol rommel gelaten , inde keuken is het gewoon kei erg , de frigo is van binnen volledig opgerot , het stinkt overal naar katte pis , in de kelder zit het vol met nat papier :cry: ... Het is echt walgelijk ... onze naotaris is de zelfde notaris als de verkoper ... Het blijkt te zijn dat de notaris precies de verkoper in de watjes zet ...

Wat kunnen wij er aan doen om het pand volledig te laten ontsmetten ... Of wat moeten we nu ???
Iemand graag advies a.u.b :(

guyguy
Topic Starter

#11 , 28 jul 2010 10:23

Niemand advies over de vorige vraag ? :|

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2010 10:52

Ik denk dat je zelf de handen uit de mouwen zult moeten steken als verkoper niet vrijwillig opkuist.
Zal meer dan waarschijnlijk sneller en goedkoper zijn dan via de rechtbank.

Delano

#13 , 28 jul 2010 13:33

Maar wij hebben toesteming van de notaris gekregen dat het wel kon , er moest wel een papier van het schoonmaak bedrijf opgemaakt worden dat het effectief moest gebeuren.

Dan ging de notaris een papier met toesteming geven ( waarschijnlijk gaat hij het uitrekken van het saldo van de vorige eigenaar ) .

Terug naar “Kopen”