Beste,
Via deze weg tracht ik een antwoord te krijgen op volgende probleemstelling/vraag:
Onlangs zijn wij (mijn broer & mezelf) eigenaar geworden van vastgoed, een appartement, via erfenis van mijn moeder.
Via een immo-kantoor zijn wij vervolgens op een bod ingegaan en ondertekende koper en verkoper de verkoopsovereenkomst.
Aangezien de kopers een bejaard koppel zijn leek het ons verstandig een soort van verzekering op te nemen in de verkoopsovereenkomst welke inhoud dat indien 1 van de kopers zou komen te overlijden voor het verlijden van de verkoopsakte, de verkoopt en het innen van de gelden toch uitgevoerd zou worden.
Nu is 1 van de kopers ernstig ziek geworden.
Zowel wij, als onze notaris drongen meermaals aan bij de notaris van de tegenpartij om de akte zo snel mogelijk te verlijden. Ook de verkopers wensen de verkoop alsnog te laten doorgaan. De notaris van de tegenpartij weigert de akte vroeger te verlijden of tenminste zo snel mogelijk te verlijden.
Dit kan voor ons een nadeel betekenen aangezien er door de opgenomen verzekering in de verkoopsacte een procedure zal opgestart worden waardoor wij pas na lange tijd de gelden mogen innen.
Dit gebruikte zowel wij, als onze notarist als argument bij de notaris van de tegenpartij.
Nu is onze grootste vrees blijkelijk werkelijkheid geworden;
De koper heeft een kennisrelatie in een familiaire sfeer bij zijn notaris. Wij vermoeden hen beiden ervan het verlopen van de akte zo lang mogelijk uit te stellen. Uiteindelijk heeft betreffende notaris tijd tot 20/05/2011 om de akte te verlijden. Maar indien 1 van de kopers vroegtijdig komt te overlijden kan dit voor ons een serieus nadeel gaan betekenen.
Als wij de kopers contacteren krijgen wij het antwoord dat de notaris maximum de tijd heeft tot 20/05/2011 om de akte te verlijden.
Daarbij wens ik nog te vermelden dat mijn broer, 1 van de verkopers op verlof vertrekt op 15/05/2011.
Wat kunnen wij hiertegen ondernemen?
Alvast bedankt !